Nejlepší televize Samsung pro rok 2020

Značka Samsung patří mezi výrobci televizí mezi jednu z nejoblíbenějších, a tak jsme si řekli, že stojí za to připravit pro vás test právě televizí Samsung. Vybrali jsme jedny z nejoblíbenějších modelů pro rok 2020 na které si zde můžete přečíst recenze.

Nejlepší televize Samsung do 10 000 Kč Nejlepší televize Samsung do 20 000 Kč Nejlepší televize Samsung nad 30 000 Kč
Samsung UE43TU7072
Vítěz testu
Samsung QE55Q60R
Vítěz testu
Samsung QE65Q90T
Vítěz testu
Samsung UE43TU7072 Samsung QE55Q60R Samsung QE65Q90T
  • Nízká cena
  • VA panel, tedy dobrá černá
  • Přehledné ovládání
  • Poměr ceny ke kvalitě obrazu a úhlopříčce
  • Štíhlý design
  • QLED panel 100 Hz
  • Výborný obraz panelu QLED 100 Hz
  • Design s opravdu tenkými rámečky
  • Intuitivní ovládaní
Hodnocení:
92%
Hodnocení:
93%
Hodnocení:
97%

TEST: Nejlepší televize Samsung do 10 000 Kč

1. místo 2. místo 3. místo
Samsung UE43TU7072
Vítěz testu
Samsung UE50TU7072
Cena/výkon
Samsung UE43TU7172
Samsung UE43TU7072 Samsung UE50TU7072 Samsung UE43TU7172
  • Nízká cena
  • VA panel, tedy dobrá černá
  • Přehledné ovládání
  • Příjemné podání barev
  • Energetická úspornost
  • Plynulost rychlých scén
  • Solidní obraz
Hodnocení:
92%
Hodnocení:
90%
Hodnocení:
87%

Recenze Samsung UE43TU7072 – 🏆 Vítěz testu do 10 000 Kč

Samsung UE43TU7072
Samsung UE43TU7072

Televize Samsung UE43TU7072 je modelový rok 2020 a nabídne na úhlopříčce 43“ (108 cm) rozlišení 4K Ultra HD. Vzhledem k menší úhlopříčce se tak jedná o opravdu jemné rozlišení. Televize je vybavena všemi současnými tunery pro pozemní digitální, satelitní a kabelové vysílání a nabídne vám funkce Smart TV. Dále jsou ve výbavě dva HDMI porty a jeden USB port. Najdete zde LAN konektor i Wi-Fi. Pro uchycení na stěnu lze využít standardu VESA 200 x 200. Index kvality obrazu PQI je 2000.

Funkce a používání

Jedná se o levnou televizi za velmi rozumnou cenu. V dané cenové kategorii vám samozřejmě nabídne LED panel, nicméně technologie je typu VA, a tak dostanete opravdu velmi slušnou černou barvu, což oceníte u filmů v tmavých scénách. Televize je vybavena technologií, kterou Samsung označuje jako Crystal UHD a můžete se těšit na opravdu zářivé barvy a ostrý obraz. Díky nízké odezvě se jedná rovněž o TV, která je vhodná jako levné řešení pro hry.

Ovládání televize je přehledné a jednoduché díky velmi dobrému dálkovému ovladači a jednoduchému a přímočarému operačnímu systému Tizen. Je zde i funkce HbbTV. Televizi můžete ovládat také mobilním telefonem. Z pohledu přehrávání televizi nechybí podpora kodeku H.265 HEVC. U filmů jsme oceňovali v rámci naší recenze barevně vyvážený obraz a také vcelku slušný zvuk.

Shrnutí a závěr

Hledáte-li kvalitní televizi za nízkou cenu, tak je právě tento model od Samsungu rozhodně zajímavou volbou. Úhlopříčka 43 palců je sice dnes už považována za menší, ale pro řadu lidí může být naprosto dostačující. Navíc na této úhlopříčce získáte opravdu jemný obraz v rozlišení 4K. Tato televize tak může být dobrý levný upgrade, pokud aktuálně řešíte přechod na DVB-T2 a chcete moderní televizi. Je třeba také dodat, že získáte výborné podání černé, což nebývá v této ceně samozřejmostí.

Plusy:

• Nízká cena
  • VA panel, tedy dobrá černá
  • Přehledné ovládání

Mínusy:

• Pouze jedno USB

zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší televize Samsung do 20 000 Kč

1. místo 2. místo 3. místo
Samsung QE55Q60R
Vítěz testu
Samsung UE65TU7072
Cena/výkon
Samsung UE55TU8502
Samsung QE55Q60R Samsung UE65TU7072 Samsung UE55TU8502
  • Štíhlý design
  • QLED panel 100 Hz
  • Velký obraz za skvělou cenu
  • Podání barev
  • Dobrý obraz při DVB-T2
  • Kvalitní zvuk
Hodnocení:
93%
Hodnocení:
91%
Hodnocení:
88%

Recenze Samsung QE55Q60R – 🏆 Vítěz testu do 20 000 Kč

Samsung QE55Q60R
Samsung QE55Q60R

Televize Samsung QE55Q60R patří mezi televize modelového roku 2019, přičemž si zde za velice přijatelnou cenu můžete dopřát již prémiovou QLED technologii panelu od Samsungu, a to na slušné úhlopříčce 55“ (138 cm), která je dnes v podstatě průměrem. Rozlišení je 4K Ultra HD. Ve výbavě nechybí žádný tuner pro pozemní, satelitní čí kabelové vysílání. TV patří mezi SMART televize a nabídne 4 porty HDMI a 2 porty USB. Televize má i LAN konektor a Wi-Fi připojení. Uchycení na stěnu VESA má rozteč 200 x 200. Index kvality obrazu PQI pak má hodnotu 3000.

Funkce a používání

TV vám už na první pohled nabídne stylový minimalistický design a díky technologii obrazu Quantum Dot má opravdu nádherné podání barev. Obnovovací frekvence je 100hz, což oceníte při sportovních přenosech, stejně jako HbbTV. Trošku horší je to s komplikovanějším ovladačem, ale je to především otázkou zvyku, samotné menu a nabídka operačního systému Tizen je bez připomínek. V rámci našeho testu musíme pochválit také nabídku aplikací včetně těch pro streamovací služby.

Po zvukové stránce samozřejmě nelze od plochých televizí příliš očekávat, ale v rámci možností je zvuk dobrý a pro běžné televizní vysílání určitě více než dostatečný. Pro vychutnání filmů si ale jistě budete chtít pořídit k takto pěkné televizi soundbar.

Shrnutí a závěr

TV patří do modelového roku 2019, což ale neznamená, že je to na škodu. Pokud se vám dnes podaří koupit, pořídíte ji za velmi dobrou cenu, což s ohledem na kvalitu obrazu je velmi slušná nabídka. Výbava televize odpovídá cenové kategorii a rozhodně budete rádi za rychlou odezvu a reakce operačního systému Tizen, i když na samotné dálkové ovládání je potřeba si trochu zvykat. Je trošku škoda, že ve výbavě televize chybí sluchátkový výstup.

Plusy:

• Štíhlý design
  • QLED panel 100 Hz

Mínusy:

• Méně přehledný ovladač

zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší televize Samsung nad 30 000 Kč

1. místo 2. místo 3. místo
Samsung QE65Q90T
Vítěz testu
Samsung QE65Q80T
Cena/výkon
Samsung QE55Q80T
Samsung QE65Q90T Samsung QE65Q80T Samsung QE55Q80T
  • Výborný obraz panelu QLED 100 Hz
  • Design s opravdu tenkými rámečky
  • Intuitivní ovládaní
  • Výborný obraz
  • Mnoho aplikací
  • 2 tunery
  • Výborný obraz
  • Skvělé reproduktory
Hodnocení:
97%
Hodnocení:
95%
Hodnocení:
92%

Recenze Samsung QE65Q90T – 🏆 Vítěz testu nad 30 000 Kč

Samsung QE65Q90T
Samsung QE65Q90T

Televize Samsung QE65Q90T je moderní televizí z modelového roku 2020, kde na vás čeká technologie panelu QLED od Samsungu a rozlišení 4K Ultra HD. To vše na úhlopříčce 65“ (163 cm), která se v našich domácnostech začíná objevovat stále častěji. Získáte tak opravdu velký obraz, kde se díky všem dostupným tunerům můžete dívat na pozemní, satelitní či kabelové vysílání. Nechybí funkce Smart TV, jsou zde 4 porty HDMI a 2 porty USB. Televize má LAN konektor i možnost bezdrátového připojení Wi-Fi. Rozteč otvorů pro uchycení na stěnu je ve standardu VESA 400 x 300. Kvalitu obrazu dle indexu PQI Samsung udává 4200.

Funkce a používání

Jedná se o televizi vyšší cenové kategorie, a tomu odpovídá také kvalita obrazu, která je jednoduše špičková. Samsung vás zde dokáže pro své QLED panely vyšší cenové kategorie opravdu nadchnout. Velmi oceňujeme také design TV, který je jednoduchý a opravdu minimalistický. Televize má zajímavě řešený stojan uprostřed, který by mohl vybízet k tomu, že lze televizi natáčet do stran, ale bohužel není tomu tak.

Velice dobré je nicméně ovládání, kdy ovladač je sice poměrně malý, ale je to zejména otázkou zvyku. V rámci operačního systému Tizen najdete v nabídce celou řadu aplikací, včetně těch, které jsou určeny pro nejznámější streamovací služby. Využít lze také funkce HbbTV.

Shrnutí a závěr

Chcete-li si dopřát skutečně kvalitní obraz, a přitom chcete upřednostnit QLED od Samsungu oproti některému z OLED modelů konkurence, potom může být právě tato jedním z kandidátů. V této vyšší cenové kategorii vypadá QLED od Samsungu opravdu špičkově, přičemž stejně špičkový je také design této televize. Zvyknete si na jednoduché návykové ovládání, kde budete mít na pár stisknutí tlačítka všechny funkce po ruce, a to včetně streamovacích služeb. Škoda snad jen absence sluchátkového výstupu.

Plusy:

• Výborný obraz panelu QLED 100 Hz
  • Design s opravdu tenkými rámečky
  • Intuitivní ovládaní

Mínusy:

• Vyšší cena

zpět nahoru ↑

Nejprodávanější televize Samsung 2020

zpět nahoru ↑

Jak vybrat televizi

Následující text budeme věnovat výběru správné televize, přičemž nejprve si řekneme něco o výběru vhodné TV obecně, a poté detailněji prozkoumáme nabídku televizí od Samsungu, co od nich můžete očekávat a jak si mezi nimi vybrat ten ideální model právě pro vás.

Jak velká a kde bude?

Nejprve se pojďme podívat na to, jakým způsobem vlastně postupovat při výběru televize. Tato pravidla platí v podstatě pro všechny TV, včetně televizí Samsung. Před samotnou volbou televize je velmi důležité zohlednit pozorovací vzdálenost a umístění.

Pozorovací vzdálenost

Právě pozorovací vzdálenost je totiž jedním z nejdůležitějších kritérií pro určení správného rozměru televize, či chcete-li úhlopříčky. Úhlopříčka se udává v palcích nebo v centimetrech a velikost TV samozřejmě uzpůsobujeme tomu, kolik na ni máme místa, ale v ideálním případě je vhodné vybírat právě podle pozorovací vzdálenosti:

• Úhlopříčka 40 palců – vzdálenost 2,5 m
  • Úhlopříčka 48 palců – vzdálenost 2,8 m
  • Úhlopříčka 55 palců – vzdálenost 3,2 m
  • Úhlopříčka 65 palců – vzdálenost 4 m
  • Úhlopříčka 70 palců a více – vzdálenost 4,3 a více metrů
Uvedené údaje samozřejmě mají určitou toleranci, přičemž výše uvádíme víceméně optimální pozorovací vzdálenost. Pokud se ale budete dívat na 40“ televizi ze vzdálenosti 3 m, samozřejmě se ještě nejedná o problém. Přijatelnou odchylku si můžete představit v intervalu cca 0,5 m směrem nahoru i dolů.

Umístění

Důležitým kritériem při výběru velikosti televize je také její umístění. Nejjednodušší to zpravidla máme v obývacím pokoji, kde pro televizi většinou najdeme dostatek místa. Ideální jsou pro umístění buď TV stolky, které mívají relativně optimální výšku, případně můžete využít možnosti uchytit televizi prostřednictvím držáku na stěnu. Tady pozor hlavně na kompatibilitu podle rozteče děr VESA.

Vždy myslete na to, že je především důležité, jak vysoko televizi umístíte. Při sezení na sedačce byste měli mít střed obrazovky zhruba v úrovni očí nebo mírně pod touto úrovní, aby nedocházelo k tomu, že musíte při sledování zaklánět hlavu.

Značka Samsung

Když už víte, jak velkou televizi ideálně koupit a kde ji budete chtít umístit a zaujala vás nabídka značky Samsung, pojďme jsem nyní na tuto společnost blíže zaměřit. Nejprve si řekneme něco o značce jako takové, která byla založena už v roce 1938 v Jižní Koreji. Samsung má opravdu široké pole působnosti, má mnoho divizí, které pokrývají řadu oblastí trhu, a to od těžké techniky až právě po elektroniku a přístroje do domácnosti, jako jsou televize.

TIP: Podívejte se na test televizí nejen od značky Samsung

Proč televizi od Samsungu?

Značka Samsung má ve vývoji televizí dlouhou historii. Kromě toho si také vyrábí vlastní displeje, což dnes už neplatí o všech výrobcích. Dlouholetý vývoj v této oblasti pasoval Samsung mezi ty nejlepší, a také proto se těší širokému zájmu zákazníků, kterým záleží nejen na funkcích, ale také na kvalitě a provedení.

Z výše uvedeného vyplývá, že Samsung nepatří mezi úplně nejlevnější výrobce, ale dokáže nabídnout zajímavý poměr ceny a užitné hodnoty. Tradičně dobře zpracované je ovládání, které v případě Samsungu a jejich chytrých TV běží na operačním systému Tizen. Díky němu získáte od televize opravdu rychlou a komfortní odezvu. Smart TV funkcemi jsou televize Samsungu tradičně nabité.

U každé televize je ale samozřejmě velmi důležitá kvalita obrazu. Index obecné kvality obrazu udává Samsung dle hodnoty PQI, díky které tak máte srovnání. Pokud se však podíváme na kvalitu obrazu trochu hlouběji, v případě TV od Samsungu se můžete většinou spolehnout i u těch nejlevnějších modelů na velice dobré podání černé barvy. To je důležité zejména v tmavých scénách ve filmech. Už ty nejlevnější TV od Samsungu totiž mají obvykle VA panel, který je v tomto případě vhodnější volbou než panely IPS, které v nižších cenových relacích osazuje prakticky veškerá konkurence. Také proto je u nás značka Samsung v nižších cenových hladinách tolik oblíbenou volbou. U svých špičkových výrobků potom Samsung využívá vlastní technologie QLED, kterou staví jako alternativu k řešení OLED. O technologiích obrazu ale budeme hovořit podrobněji ještě dále.

Nabídka televizí Samsung, typy a řady

Pojďme se nyní podrobněji podívat na samotnou nabídku televizí Samsung, a tedy z čeho si můžete u Samsungu vybírat. Nabídku tohoto výrobce můžeme rozdělit do několika kategorií. V zásadě je postavena takto:

• Televize QLED 4K a 8K
  • Televize Crystal UHD 4K
  • Televize Full HD / HD TV
  • Lifestyle televize

Televize QLED 4K a 8K

Pokud pro vás není problém investovat do televize klidně částku okolo 100 000 Kč nebo i dokonce výrazně převažující, můžete si právě v této kategorii koupit od Samsungu to nejlepší v 8K rozlišení. Získáte technologii QLED a vybírat si u těchto panelů můžete ale také ve 4K, kde zejména menší úhlopříčky jsou již za vcelku přijatelné ceny. Tyto TV vám nabídnou naprosto bezkonkurenční barvy i pozorovací úhly.

Televize Crystal UHD 4K

Televize, které Samsung označuje jako Crystal UHD, se vyrábějí v rozlišení 4K. Jedná se o LED displej typu VA, který je takovou svatbou z rozumu, pokud nechcete platit za dražší QLED modely. Tyto TV vám nabídnou rozumný poměr ceny a výkonu, a díky technologii Crystal UHD také živé barvy a ostrý obraz. Díly panelu VA je zde slušné zobrazení černé barvy, ale na druhou stranu o něco horší pozorovací úhly. To však pro většinu běžných konzumentů TV obsahu nebude hrát významnou roli.

Televize Full HD / HD TV

Této řadě televizorů Samsung najdete modely, které nabízejí rozlišení Full HD a HD. Zpravidla se jedná o malé úhlopříčky 32 palců, které mohou být vhodné třeba jako druhá televize do kuchyně nebo do libovolných menší prostor. Jedná se samozřejmě rovněž o SMART televize a i díky menší úhlopříčce jsou za nízké ceny.

Lifestyle televize

Tak trochu samostatnou kategorií, která jde mimo hlavní proud, jsou nové „lifestyle“ televize Samsung. Pokud chcete od televize něco více a hledáte něco nevšedního, tak právě díky těmto televizím získáte domů nejen prvotřídní obraz, ale také doslova vkusné umělecké dílo. Modely The Frame nabídnou stylový rám, který bude vypadá doslova jako obraz. Modely The Sero mají speciální stojan, díky kterému si je můžete přizpůsobit i obrazovce svého smartphonu, tedy na výšku.

Úhlopříčky televizí

Hned v úvodu našeho textu jsme se zabývali umístěním televize a pozorovací vzdáleností, která do značné míry souvisí s tím, jak velkou úhlopříčku si máte nejlépe vybrat. V současné době jsou televize pod 55 palců obecně považovány za menší. 55“ je dnes už určitý standard a díky klesajícím cenám pomalu jeho žezlo přebírá rozměr 65 palců. Samozřejmě hovoříme o ideálním případě, kdy máte na televizi dostatek prostoru a můžete od ní sedět v dostatečné vzdálenosti. Pokud si chcete domů pořídit skutečně domácí kino a velikost obývacího pokoje vám to dovolí, můžete zvolit úhlopříčky dokonce ještě větší, třeba 75 palců a více.

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zdaleka největší výběr televizí Samsung je právě v úhlopříčce 55 palců. Televize Samsung si ale můžete pořídit v úhlopříčkách od 32 palců až po gigantických 85 palců. Záleží pouze na vašich požadavcích a prostorových i finančních možnostech. Najdete i méně obvyklé rozměry, jako je třeba 50 palců nebo 70 palců.

Rozlišení televizí

Televize jsou dnes nabízeny také v různém rozlišení, které do značné míry ovlivňuje jemnost obrazu. Televize s vysokým rozlišením dnes označujeme termínem Ultra HD (UHD), který zahrnuje 8K i 4K televize. Pokud se podíváme konkrétně na to, jaká rozlišení nabízejí současné televize Samsung, tak si je můžeme rozdělit na:

• 8K Ultra HD
  • 4K Ultra HD
  • FULL HD a HD Ready

8K Ultra HD (7 680 x 4 320 pixelů)

Nové filmy se dnes sice natáčejí do rozlišení 8K, což je také maximální rozlišení, které si můžete pořídit v případě televizí Samsung, ale komerčně dostupného 8K obsahu je zatím velmi poskrovnu. Počítejte pochopitelně s poměrně vysokou cenou za 8K. Tyto televize lze dnes vnímat jednak jako určitou investici do budoucnosti, ale spíše jako řešení pro ty, kteří zkrátka chtějí to technologicky nejlepší. Na obrazovce u těchto televizí sledujete 33 milionů pixelů, přičemž rozlišení je 16x vyšší než u Full HD a 4x vyšší než u 4K.

4K Ultra HD (3840 x 2160 pixelů)

Hlavně na velkých úhlopříčkách od 55“ nahoru lze z hlediska jemnosti obrazu jednoznačně hovořit o přínosu 4K rozlišení oproti ještě nedávno oblíbenému Full HD. V této kategorii najdete dnes na trhu nejvíce televizí a platí to rovněž pro modely od Samsungu. Stále roste poměr dostupného 4K obsahu a streamovací služby jako je Netflix, HBO GO, Apple TV+ a další, ale také videa nebo streamy na YouTube, běžně 4K obsah nabízejí. Dá se říci, že pro dnešní dobu se jedná o ideální rozlišení pro všestrannou televizi nejen na televizní vysílání, ale také filmový obsah z kvalitních zdrojů či na hry pro novou generaci konzolí.

FULL HD (1920 x 1080 pixelů) a HD Ready (1366 x 768 pixelů)

Menší úhlopříčky mezi modely Samsung potom nabízejí ještě také rozlišení Full HD či základní HD Ready. Pro menší televize je stále více než postačující. Takové televize mohou být ideální jako druhé či třetí televize do domácnosti. Obecně je toto rozlišení dostatečné zejména ke sledování běžného televizního vysílání a zpravidla se u těchto menších televizí dnes už ani jiné využití neočekává.

Technologie displejů

Vývoj v oblasti displejů televizí s sebou přinesl hned několik technologií. Některé z nich jsou již minulostí, jako například plazmové televize. Pokud trochu zapátráme v historii, tak plazmové televize měly výhodu v tom, že zdrojem světla byly samotné pixely, a tedy zde nemuselo být klasické podsvícení. To mimo jiné znamenalo velmi dobrý kontrast a kvalitu černé barvy, která tak byla opravdu černá. Nevýhodou však byla vyšší spotřeba a vyšší tepelné ztráty. Aktuální moderní TV využívají následující technologie:

• LED (resp. LCD)
  • OLED
  • QLED (technologie Samsung)

LED

V případě LED televizí se jedná v zásadě o klasický LCD displej s inovovanou technologií podsvícení formou LED diod. Právě technologie podsvícení umožňuje lepší kontrolu uniformity obrazu. Tuto technologii dnes využívá drtivá většina nižší a nižší střední třídy televizí. Zpravidla se v této kategorii nacházejí panely technologie IPS, ale také VA (které používá i Samsung).

OLED

Organic Light-Emitting Diode je současným trendem v panelech televizí. Nevyužívá se zde klasické technologie posvícení, takže je tady naprosto věrná černá barva. Je to také výborná odezva a živost barev. Televize typu OLED navíc mohou mít velmi tenký profil, a tak na vaší stěně mohou vypadat doslova jako obraz. OLED je dnes technologicky to nejpokrokovější, bohužel však stále má tato kategorie poměrně vysoce posazenou cenovku a obecně zde hrozí vypalování obrazu, a tedy kratší životnost.

QLED (Samsung)

Tuto technologii razí společnost Samsung a staví na ni své nejlepší televize v rozlišení Ultra HD, tedy 4K a od roku 2018 také 8K. Písmeno „Q“ na začátku značí technologii Quantum Dot, která využívá hliníku. Tím dokáže zlepšit pozorovací úhly a barevný prostor, což je důležité zejména proto, že QLED (na rozdíl od OLED) staví na klasické LED technologii, kdy se využívá podsvícení. Tyto obrazovky jsou také potaženy speciální antireflexní vrstvou, která snižuje odrazy. Samsung tyto televize kvalitativně staví jako alternativu k OLED, přičemž vypalování obrazu zde ale nehrozí.

Další parametry obrazu

Nyní se pojďme podívat na další parametry, které jsou důležité při výběru televize s kvalitním obrazem. Vše není totiž pouze o technologii panelu, ale je dobré se dívat i na další parametry.

• Obnovovací frekvence – levnější televize nabízejí 50 Hz, pokud kupujete dražší televizi, zaměřte se na to, aby měla 100hz panel, což je ideální zejména na plynulý pohyb u sportovních přenosů.
  • Kontrast – skutečný kontrast se u televizí běžně pohybuje okolo 1000:1, někteří výrobci uvádějí také dynamický kontrast, který je ale více marketingovou hodnotou.
  • Odezva – udává se v milisekundách. Běžně mají moderní televize odezvu okolo 5 – 10 ms, ale papírové hodnoty zpravidla nemá velký smysl brát pro srovnání, protože každý výrobce je měří jinak.
  • Jas – udává se v cd (tedy v kandelách). Běžně mají televize okolo 500 cd/m2, kdy tato hodnota je zcela dostatečná i pro sledování ve dne.
  • Spotřeba – udává energetický štítek. Mezi televizemi od Samsungu patří mezi velmi úsporné televize s technologií QLED.
  • Pozorovací úhly – větší pozorovací úhel znamená možnost sledovat televizi více z úhlu, aniž by se významně zhoršila kvalita obrazu. Nejlepších výsledků dosahují panely OLED nebo QLED od Samsungu, a také panely s technologií IPS.

Vstupy

Z hlediska výbavy každé televize je velice důležité, jaké nabízí vstupy. Rovněž u televizí Samsung jsou vstupy často otázkou cenové kategorie, ve které se TV nachází. Na televizích dnes můžete najít následující vstupy:

• Anténa
  • HDMI
  • USB
  • LAN (ethernet)
  • Komponentní výstup, audio, 3,5“ jack
  • Optický výstup

Mezi naprostou samozřejmost pochopitelně patří vstup pro anténu a v současné době také hned několik vstupů HDMI a USB. Na jejich dostatečný počet myslete s ohledem na externí zařízení, která budete chtít připojovat (herní konzole, externí disk atd.). Užitečný je také LAN konektor, a to třeba pro rychlý přístup na externí síťové úložiště. Dnešní televize mívají také bezdrátové technologie Wi-Fi či Bluetooth.

Tunery

Z hlediska příjmu signálu je u televize samozřejmě velmi důležitý tuner. Použité tunery rozhodují o tom, jaké druhy signálu je schopná TV přijmout a zpracovat. Nejběžnější používané tunery jsou:

• DVB-T/T2 – pozemní digitální vysílání
  • DVB-S/S2 – satelitní vysílání
  • DVB-C/C2 – kabelová televize

Většina lidí využívá pro příjem televizního vysílání DVB-T a nově také DVB-T2, kterým jsou dnes vybaveny všechny moderní televize. Na DVB-T2 se v ČR plně přechází v roce 2020 a starší televize s podporou pouze DVB-T budou muset využívat externí set-top box.

Smart TV a její funkce

Zatímco tuner, o kterém jsme hovořili před chvílí, je důležitý pro příjem televizního signálu, tak do televize dnes můžeme dostat obsah i jinými cestami. Také proto se dnešním televizním říká chytré televize, či Smart TV.

Operační systém a aplikace

Tyto chytré televize využívají operační systém, přičemž velmi rozšířené jsou Android televize. TV Samsung však využívají svůj vlastní operační systém Tizen, který nabízí rychlejší odezvu. Díky operačnímu systému můžete využívat nejrůznější aplikace, a to včetně aplikací streamovacích služeb, jako je třeba Netflix či YouTube aj. Můžete využívat také DLNA přístup po síti na vlastní síťové úložiště (NAS) atd. Běžně mají TV zabudovány webové prohlížeče a lze instalovat spoustu dalších aplikací a her.

HbbTV

Zejména v souvislosti s příjmem digitálního televizního signálu přišla nová funkce, kterou znáte jistě jako takzvané „červené tlačítko“ na ovladači. Je to funkce HbbTV, která znamená kombinaci televizního vysílání a internetu. Prostřednictvím funkce HbbTV lze například zobrazovat doplňkové informace k vysílaným pořadům.

Zvuk a reproduktory

Tenké televizory jsou designově nádherné, ale rozhodně to nepřispívá možnostem reproduktorů, které do nich lze umístit. Na malém prostoru zkrátka velký zvuk ne vykouzlíte, to je prostá fyzika. Hlavně hi-end modely sice splňují různé certifikace, jako je třeba Dolby Atmos, ale zase potřebujete kvalitní zdrojový zvuk v tomto formátu. Přes to všechno je tak vhodným doplňkem k většině plochých televizi minimálně soundbar.

Samsung a technologie OTS+

TV od Samsungu ve vyšších řadách nabízejí také technologii OTS+, která dokáže sledovat pohyb. Díky využití systému horních, spodních a boční reproduktorů dokáží vytvořit pohlcující zvuk, který je vás schopen přemístit do centra dění.

Speciality

V průběhu let se výrobci televizí stále snaží najít nové cesty, jak zaujmout uživatele. Některé tyto technologie však na trhu nenašly širokého uplatnění. K těm nejznámějším z nich si nyní něco řekneme.

3D technologie

Trojrozměrný obraz přece musí být lákadlo. Většina těchto technologií však potřebuje speciální brýle, aby mohlo být dosaženo 3D efektu. Před pár lety přišel boom těchto televizí, ale v dnešní době už na trhu snad žádnou nenajdete.

Prohnuté televize

Relativně okrajový segment představují také prohnuté TV. Ty mohou mít teoreticky přínos u opravdu velkých úhlopříček, kdy zakřivení obrazu se lépe přizpůsobí pozorovacímu místu diváka. Také u této technologie je však její využití spíše diskutabilní, protože tato ideální pozice je platná pouze pro jednu osobu, která sedí přímo uprostřed v ideální vzdálenosti.

Cenové relace Samsung televizí

• Do 8 000 Kč – základní modely s menšími úhlopříčkami a rozlišením Full HD nebo HD Ready. Jedná se o TV pro nenáročné použití, či případně pro využití jako další TV do domácnosti.
  • 8 000 až 20 000 Kč – v televizích lze tuto cenovou kategorii považovat za nižší třídu, kde najdete většinu modelů s technologií obrazu LED. Tato cenová kategorie ale nabídne už i velké úhlopříčky a rozlišení 4K.
  • 20 000 až 80 000 Kč – nižší střední až vyšší střední třída televizí, kde si vybere drtivá většina filmových nadšenců, kteří chtějí od televize více, než pouze sledovat televizní vysílání. Zde jsou již modely OLED nebo QLED od Samsungu, rozlišení 4K je standard, stejně jako velká funkční výbava.
  • 80 000 Kč a více – nejvyšší třída pro opravdové fajnšmekry. TV nabité nejnovějšími technologiemi a funkcemi. V této ceně už zakoupíte rovněž také 8K televize, které Samsung představil poprvé v roce 2018.

Nejčastější otázky při výběru televize

Jakou levnou televizi vybrat?

V našich končinách častá otázka. Pokud kupujete velkou televizi levně, tedy v cenové hladině mezi 10 až 20 000 Kč, rozhodně vsaďte na LED panel typu VA. Právě tyto panely v dané cenové kategorii obvykle nabízí Samsung. Jiní výrobci zde používají hlavně panely IPS, které mají neuspokojivou černou barvu a zážitek z filmů bývá horší.

Jaká je životnost televize?

Televize bývá investicí na delší dobu. Životnost můžeme posuzovat zejména z morálního hlediska, a to s ohledem na vývoj technologií. Obecně je to okolo 6 – 8 let. Vidět to můžeme dnes, kdy se třeba přechází na DVB-T2 a starší televize již jsou odkázány na set-top box.

Jakou televizi na sportovní přenosy?

Pokud sledujete na televizi často sportovní přenosy, určitě je vhodné zvolit panel s obnovovací frekvenci 100 Hz. Bude tak zajištěn plynulý pohyb obrazu. Hodit se vám může také funkce HbbTV, která vám ke sportovním přenosům zobrazí doplňkové informace.

Co to je upscaling?

Pravděpodobně jste tento pojem už někdy slyšeli. Běžné televizní vysílání přes současné DVB-T2 je většinou ve Full HD. Pokud ale třeba máte 4K televizi, znamená to, že obraz je přepočítáván na vyšší Ultra HD rozlišení.

Budeme rádi, když se podělíte o své zkušenosti.