Jak na výměnu pneumatiky u auta

Může se stát, že Vás zaskočí zima, která přijde dříve, než očekáváte (to se mi stává často) a nemáte namontovány zimní kola, máte 2 možnosti. Počkat až se uvolní místo v pneuservisech – to pokud moc nejezdíte a netlačí Vás čas. Nebo si kola můžete přehodit sami. Je to na první pohled jednoduchá záležitost, ale například přezouvat úplně poprvé kolo po defektu a učit se to třeba po tmě a v mrznoucím dešti? Pokud jste kola ještě neměnili, přijde Vám náš fotonávod jak vyměnit pneumatiky jistě vhod.

Návod, jak postupovat

Před započetím práce auto zabrzdíme ruční brzdou a zařadíme 1. To nám umožní manipulaci s koly – zablokovaná kola se nám nebudou otáčet a my budeme moci pohodlně nasadit kola a usadit je tak, aby díry pro šrouby na disku i kole byly přímo proti sobě.

Výměna kola 1

Kola, která zůstávají na zemi, zapřeme ideálně cihlou.

Výměna kola - hever a další nářadí

Budeme potřebovat hever (zvedák), klíč na kola, šroubovák.

Výměna kola - sundání poklice

Zasuneme šroubovák do mezery mezi poklicí a diskem.

Výměna kola - sundání poklice

Zasunutým šroubovákem jedeme po obvodu disku.

Výměna kola - sundání poklice

Poklici sundáme.

Výměna kola - povolení šroubů

Nasadíme klíč na kola a povolíme šrouby tak, aby jimi šlo volně otáčet, ale aby pořád kolo držely. Asi tak o jednu otočku.

Výměna kola - fígl na utažené šrouby

Pokud je šroub utažený tak, že nejde rukou povolit, můžeme zkusit nasadit na klíč na kola nějakou páku (železnou rouru). Nebo si pomůžeme sami nohou. Automechanici to asi vidí neradi, argumentují utržením šroubu. To je sice pravda, ale pokud někde visíme s defektem a pomoc je v nedohlednu, přijde vhod i tento fígl.

Výměna kola - fígl na povolení šroubů 2

Špičku chodidla si přiložíme ke konci páky klíče. Několikrát zlehka došlápneme až cítíme pérování a střední silou a s citem na klíč na kola šlápneme. Pokud by to nešlo ani silou, kterou dokážete vyvinout při stání na jedné noze, pak to asi nepůjde. Vyvarujte se „skákání“ po klíči celou Vaší vahou.

Výměna kola - nasazení heveru

Pokud jsou šrouby povoleny, nasadíme hever. Je dobré si nejdříve „nasucho“ zkusit zasunutí do drážky na kraji podvozku. Místo pro nasazení heveru bývá zůženo nebo vyznačeno.

Výměna kola - jak nastavit hever

Vytočíme si hever do příslušné výšky a pak jej napasujeme do místa pro něj určeného.

Patku heveru srovnáme tak, aby celou plochou ležela na podlaze.

Auto točením kličky heveru zvedneme do potřebné výšky.

Šrouby povolíme nejprve klíčem na kola.

Poslední otočky zvládneme jen prsty u rukou – šrouby nám nespadnou a nezakutálí se pryč.

Šrouby si poskládejte tak, abyste je dali při montáži zase do stejných děr. Šrouby je dobré očistit a promazat závity vazelínou.

Kolo sundáme.

Kolo připravte k zimnímu uložení. Pokud je moc špinavé, je dobré jej umýt. Kola popište křídou, abyste za půl roku věděli, které je levé přední – LP, které je levé zadní LZ.

Když už máte kolo sundané, zkontrolujte vizuálně, zda je vše v pořádku.

Nasadíme nové kolo.

Kolo usadíme tak, aby díry byly přesně proti sobě. Nezkoušejte nepřesné nasazení dorovnat šrouby. Kolo opravdu nasaďte co nejpřesněji.

Jakmile je kolo přesně usazeno. Přichyťte si je šrouby, třeba jen na jeden závit.

Šrouby dotahujeme postupně rukou tak, že střídavě dotahujeme šrouby, které jsou naproti sobě. Podle čísel na obrázku. Tento systém dodržujte i při dotahování napevno.

Šrouby dotáhněte skoro napevno. Ale ne úplně nadoraz.

Jakmile jsou šrouby dotažené tak, že jimi už nelze pohnou jenom prsty, spustíme auto na zem.

Teprve na zemi šrouby dotáhněte pevně – zase podle klíče – utahujte vždy postupně šroub na proti. Utáhněte šrouby pevně, ale tak, abyste je byli schopni povolit velkou silou, ale pouze klíčem na kola bez použití páky nebo šlapáním na klíč na kola.

Umyté a označené kolo opatřete poklicí a uložte je na suchém místě.

Budeme rádi, když se podělíte o své zkušenosti.

Přidat komentář

Všeuměl.cz
Logo