Zimní pneumatiky a jejich výběr byste určitě neměli podceňovat. Podívejte se na náš test, který vás seznámí s nejlepšími zimními pneumatikami a podíváme se na to, jak vybrat nejlepší zimní pneu na své auto.
TEST: Nejlepší zimní pneumatiky R18
TEST: Nejlepší zimní pneumatiky R17
TEST: Nejlepší zimní pneumatiky R16
TEST: Nejlepší zimní pneumatiky R15
TEST: Nejlepší zimní pneumatiky R14
Nejprodávanější zimní pneumatiky 2024
Zimní pneumatiky a jejich výběr byste určitě neměli podceňovat. Podívejte se na náš test, který vás seznámí s nejlepšími zimními pneumatikami a podíváme se na to, jak vybrat nejlepší zimní pneu na své auto.
Od jisté doby je každoročním rituálem motoristů přezutí pneu. Pokud právě stojíte před výběrem zimních pneumatik, protože ty staré již dosloužily, tak určitě stojí za to věnovat výběru pozornost. Zejména proto, že v zimních měsících se pohybujete za zhoršených povětrnostních podmínek. Právě proto by taková pneumatika měla být dostatečně kvalitní, aby dopomohla bezpečné jízdě.
Není to samozřejmě nikdy pouze o zimních pneumatikách, je to také o stylu jízdy, kdy pokud nepřizpůsobíte svou jízdu stavu vozovky a povětrnostním vlivům, nezachrání vás ani ta nejlepší pneumatika. Kvalitní pneumatika může ale výrazně pomoci k vyšší bezpečnosti. Před samotným výběrem je dobré si zodpovědět některé základní otázky:
- Roční období – jak jistě víte, existují pneumatiky zimní a letní dle ročního období, ale máme také pneumatiky celoroční. Hodně záleží na tom, jaké je u vás typicky počasí, resp. v místech, kde se budete pohybovat. Obecně ale platí, že v České republice je vhodné pořídit si zvlášť sadu letních a zimních pneumatik. Roční období jsou zde výrazně rozdílná a v konečném důsledku s celoroční pneumatikou ani neušetříte, protože na ní jezdíte neustále, a o to dříve ji sjedete.
- Kolik toho najezdíte – při výběru pneumatik mějte také na paměti to, kolik toho vlastně v průběhu roku najedete. U zimních pneumatik potom záleží, kolik toho najezdíte na sněhu a obecně v zimě. Čím více jezdíte, tím byste spíše měli dbát na pořízení co nejkvalitnějších pneumatik, protože samozřejmě s rostoucím nájezdem roste také riziko, které na silnicích podstupujete.
- Kde budete jezdit – roli hraje také to, kde budete na zimních pneumatikách jezdit. Pokud se váš běžný roční nájezd v zimě omezuje pouze na městské silnice, přičemž nebydlíte někde v horské oblasti, budou vám pravděpodobně stačit libovolné základní modely zimních pneumatik. Pokud však rádi vyrážíte v zimě často na hory, jezdíte třeba na zimní dovolenou do zahraničí vlastním autem, určitě na zimních pneumatikách zásadně nešetřete.
- Styl jízdy – pneumatiky je dobré vybírat také podle stylu jízdy. Pokud jste spíše klidnějším řidičem, víte, že se nikam neženete, protože v dnešním provozu toho stejně moc nenahoníte, tak nemusíte do pneumatik investovat tolik, jako řidiči, kteří vyznávají spíše dynamickou jízdu. O stylu jízdy jsme už hovořili v úvodu, přičemž v zimě hraje velkou roli zejména to, že jej stejně musíte přizpůsobit aktuálním podmínkám. Na sněhu zkrátka nemůžete jezdit tak, jako na suchu, protože fyzikální zákony platí i pro kvalitní obutí.
- Výkon vozu – pneumatiky vybíráme také s ohledem na výkon našeho vozu. Obecně platí, že u výkonnějších vozů může docházet k vyššímu zatížení pneumatik, zejména při akceleraci nebo brždění.
- Cena – určitě záleží také na tom, kolik jste ochotni za pneumatiky vlastně zaplatit. Myslete Každopádně na to, že na větší a těžší auto, které má větší kola, logicky bude cena pneumatik vyšší. Záleží pochopitelně nejen na průměru kol, ale také na šířce pneumatiky a jejích dalších parametrech.
Jednotlivé otázky, které jsme zde nastínili, si zodpovíme v rámci našeho průvodce výběrem dále podrobněji. Také se podíváme pod drobnohledem na všechny další parametry pneumatik, které by vás měly při výběru zajímat.
Typy pneumatik
Na začátek našeho textu se vrátíme k tomu, co jsme nastínili už výše. A sice k rozdělení na pneumatiky dle ročního období a blíže si jednotlivé typy popíšeme, abyste měli představu o tom, jaké jsou mezi nimi vlastně rozdíly a proč je tolik důležité mít obutý správný typ pneumatiky podle ročního období:
- Letní – tvrdší směs, dezén pro jízdu na suchu a na mokru
- Zimní – měkčí směs, dezén pro jízdu na mokru a ve sněhu
- Celoroční – tvrdost směsi i dezén je kompromisem mezi letní a zimní pneu
Pojďme si výše uvedené trochu více rozepsat, což nám pomůže pochopit smysl zimních a letních pneumatik, případně využitelnost celoročních pneumatik. Každý typ pneumatiky má rozhodně své místo.
Letní pneumatiky
Klasická letní pneumatika má tvrdší směs, to znamená, že lépe odolává vysokým teplotám, kdy zbytečně neměkne a neosjíždí se tolik na asfaltu. Také dezén těchto pneumatik je v takovém provedení, aby ideálně odpovídal situaci při jízdě na suché vozovce, případně na mokru.
Dezén musí být u letní pneumatiky rovněž takový, aby zejména při jízdě na mokru dokázal dostatečně rychle odvádět vodu z běhounu pneumatiky, a tak snížil riziko vzniku aquaplaningu. Při jízdě na suchu se výrobci zase snaží dosáhnout o co nejtišší jízdy při odvalování pneumatiky, což se může lišit významně napříč značkami a cenou za pneumatiky.
Zimní pneumatiky
Dezén zimní pneumatiky je zase upraven tak, aby zvládal dobře jízdu na mokru v kombinaci s břečkou a zároveň také bývá doplněn o prvky, které zlepší trakci na sněhu. To vám zjednoduší rozjezd ve sněhu a zlepší záběr pneumatiky na povrchu, který není zcela pevný, jako je tomu u čistého asfaltu.
Celoroční pneumatiky
Celoroční pneumatiky jsou potom z logiky věci kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou. Teď záleží zejména na tom, do jaké míry je pro vás toto kompromisní řešení vyhovující. Obecně platí, že se celoroční pneumatiky stávají smysluplné zejména při nízkém nájezdu, protože díky kompromisní tvrdosti směsi se samozřejmě celoroční pneumatika rychleji sjíždí, a to zejména při provozu v létě. Může vyhovět také u řidičů, kteří se zcela vyhýbají horským oblastem. Pokud v horách jezdíte, tak bychom ji spíše nedoporučili.
Kvalita celoročních pneumatik se ale zejména u renomovaných výrobců za poslední roky už výrazně zlepšila, přičemž trendem jsou zhruba od té doby, co Michelin představil svou řadu CrossClimate. Kvalitní celoroční pneumatiky nabízejí dnes už také ostatní výrobci, jako třeba Goodyear, Pirelli nebo Nokian.
Důležité parametry pneumatik
Při výběru pneumatik rozhodně ale nejde pouze o to, zda se jedná o pneumatiky letní, zimní, nebo celoroční, ale pochopitelně také o celou řadu dalších vlastností, které může konkrétní pneumatika mít. V našem následujícím textu se zaměříme na výběr zimních pneumatik, kterými se zabývá tato naše recenze jak vybrat pneumatiky na zimu. Řada parametrů je ale samozřejmě společná pro všechny typy pneumatik.
Rozměry pneumatik
Asi základní parametr každé pneumatiky je pochopitelně její rozměr. Rozměr vybíráme podle toho, jaký máme vůz. Na různých modelech automobilů jsou různé povolené rozměry kol, což máte typicky uvedeno ve velkém technickém průkazu. Podle toho, jak velké máte disky, potom tedy vybíráte pneumatiku. U pneumatiky sledujeme tyto rozměry:
- Šířka – uvádí se v milimetrech
- Profil – výška bočnice a průměr ráfku, uvádí se v procentech šířky pneu
- Průměr – uvádí se v palcích
Řada řidičů to v dnešní době řeší tak, že má dvě sady disků a přehazuje celá kola, aniž by museli neustále přezouvat pneumatiky z letních na zimní a naopak. Pneumatika se totiž přezouváním z disku rychleji opotřebuje a v podstatě se rychleji ničí. Na druhou stranu, pokud je váš nájezd vysoký a pneumatiky stejně měníte poměrně často, tak tento faktor roli hrát nemusí.
Pořídit si dvě sady disků je zejména také pro vaše pohodlí. S ohledem na rozměry tady můžeme dodat, že potom někdy řidiči letní pneumatiky mají na větších a případně širších discích, přičemž na zimní pneumatiky používají disky menší a případně také pro užší pneumatiky pro lepší trakci na sněhu. Je to ale individuální.
Abychom se podívali na to, s jakými nejčastějšími rozměry pneumatik se můžete vlastně dnes setkat, zde následuje přehled typických rozměrů, které jsou v případě pneumatik nejpoužívanější:
13 až 14“ | zejména starší vozy nebo nová malá tzv. „městská“ vozidla |
15 až 18“ | většina dnešních běžných osobních vozů od nižší střední třídy výše |
18“ a více | sportovní pneumatiky nebo pneu pro větší vozy typu SUV apod. |
Co se týká samotného značení rozměrů pneumatik, tak jednotlivé parametry, tedy šířku, profil a průměr, najdete typicky na bočnici pneumatiky v podobě zápisu například 185/65 R15 (šířka, profil, průměr). Číslo R označuje ještě v tomto případě radiální konstrukci, čímž se dostáváme k dalším parametrům, které si budeme popisovat nyní.
Typy konstrukcí
Pokud se podíváme na samotnou pneumatiku podrobněji, tak výrobci se při její konstrukci snaží o to, aby co nejvíce pozitivně ovlivňovala komfort jízdy a efektivně přenášela sílu automobilu na vozovku. Samozřejmě je kladen důraz na jízdní vlastnosti a bezpečnost.
Pneumatiky se skládají z různých komponent, přičemž základem je pryž, dále potom další vlákna a ocelový kord. Dnešní moderní pneumatika v podstatě představuje vyztužený pryžový kompozit. Z hlediska vnitřní konstrukce pneumatiky potom dělíme pneumatiky na:
- R – radiální
- D – diagonální
- B – bias belted
Dnes naprosto nejvíce používaným typem pneumatiky je radiální pneumatika, která se tedy označuje písmenem R. Z technologického hlediska se jedná o to, že jde o konstrukci, kde jsou vlákna kordové vložky orientovaná kolmo na patní lana pneumatiky. Tyto pneumatiky mají velmi dobré mechanické vlastnosti ve vztahu k dnes nejčastěji používané bezdušové technologii, proto je tento typ pneumatiky tolik populární a najdeme ji na drtivé většině osobních automobilů.
Diagonální pneumatika, značená D, je takový typ pneumatiky, kde vlákna kordové vložky jsou seřazena diagonálně. U diagonální konstrukce je tak kostra pláště tvořena více vrstvami kordových vložek, jejichž vlákna se navzájem kříží a od patky k patce ubíhají šikmo.
Nakonec je tady konstrukce, která se označuje písmenem B a jedná se o pneumatiky smíšené konstrukce. S touto pneumatikou se dnes ale prakticky nesetkáte, protože se v podstatě už nevyrábějí.
Index nosnosti a rychlosti
Z hlediska indexu nosnosti a indexu rychlosti, se jedná o první dva následující údaje po profilu pneumatiky, pokud se podíváme na její označení. Takže například u pneumatiky 185/65 R15 85T, je 85 je index nosnosti a písmeno H je index rychlosti. Oba tyto údaje pro své vozidlo najdete ve velkém technickém průkazu a díky tomu víte, jaké pneumatiky na vaše vozidlo patří. Index nosnosti vyjadřuje, na jaké hmotnostní zatížení je pneumatika stavěná, přičemž rychlostní index zase uvádí, na jakou maximální rychlost je pneumatika konstruována:
- Index nosnosti – číselný údaj v rozsahu od 50 do 124
- Index rychlosti – označení písmeny Q, R, S, T, U, H, V, W, Y a ZR
V případě indexu nosnosti se jedná vždy o zatížení na jednu pneumatiku, nikoliv o váhu celého vozu. Například při indexu nosnosti 85 z našeho příkladu výše, je zatížitelnost jedné pneumatiky 515 kg.
U indexu rychlosti potom v našem příkladu najdeme písmeno T, což znamená maximální konstrukční rychlost 190 km/h. Nejvyšší dvoupísmenné označení ZR odkazuje na speciální konstrukci, která je určena pro rychlosti nad 300 km/h.
Potom se ještě podíváme na rychlostní index s ohledem na zimní pneumatiky, které probíráme v rámci našeho průvodce výběrem především a zaměřili jsme se na ně s ohledem na náš test pneumatik. Je totiž možné u zimních pneumatik zvolit pneumatiku, která má rychlostní index nižší, než jaký je uveden ve velkém technickém průkazu (u letních toto nelze). Samozřejmě konstrukční rychlost pneumatiky byste pak při jízdě neměli překročit a mělo by při osazení takovými pneumatikami být upozornění v kabině vozidla v zorném úhlu řidiče, nebo by měla být maximální rychlost nastavena na palubním počítači.
Typy dezénů
Dezén pneumatiky, neboli tedy vzorek, může mít každá pneumatika jiný. V případě zimních pneumatik se využívají vzorky, které dokáží zlepšit záběr na mokru, sněhu a případně i na ledovém povrchu. Dezény můžou být v obecné rovině různých typů, přičemž u různých typů může být potřeba dát pozor na umístění na konkrétní kolo vozu:
- Symetrické – nejjednodušší je to u symetrického dezénu, kdy je jedno, na které kolo na voze pneumatiku namontujete, ve všech případech bude plnit svou funkci správně.
- Asymetrické – odlišuje se vnější a vnitřní strana dezénu, takže v tomto případě je potřeba abyste rozlišili vnitřní a vnější stranu a správně pneumatiku orientovali.
- Směrové – posledním typem dezénu je dezén směrový, kde je potřeba rozlišit, kterým směrem se bude pneumatika odvalovat. Na pneumatikách to bývá vyznačeno šipkou.
Je velmi důležité, abyste pneumatiku správně na vůz nasadili, a to z toho důvodu, že nesprávné osazení u asymetrického a směrového dezénu může znamenat zhoršení jízdních vlastností. Tím pádem se také zhoršuje pochopitelně bezpečnost jízdy na takové pneumatice a v neposlední řadě s tím budete mít problém na technické kontrole, případně pokud vás zastaví policie a zaměří se na to.
Problematickou se tato záležitost může stát také tehdy, pokud byste třeba zavinili dopravní nehodu, kdy vám takové nedostatky na vozidle rozhodně nepřidají. Je to v zásadě podobný problém, jako byste měli na vozidle nesprávné pneumatiky, například nesprávný rozměr neodpovídající technickému průkazu.
DOT
V souvislosti s pneumatikami jistě znáte termín, který se označuje jako DOT kód. V tomto kódů je zanesena informace o datu výroby pneumatiky. Jedná se o čtyřmístné číslo, kdy dvojice prvních čísel udává kalendářní týden, následující dvě čísla potom představuji rok výroby.
Proč je tato informace pro vás důležitá? Je to proto, že pneumatika, kterou si koupíte například na nějakém e-shopu, nebo v libovolném jiném obchodě, rozhodně nemusí být vyrobena nedávno. Určitě byste měli tuto informaci brát na zřetel, protože při nákupu pneumatiky do jejích vlastností promlouvá:
- Stáří pneumatiky
- Způsob skladování pneumatiky
Jak je známo, pryž stárne, takže pokud si pořídíte pneumatiku, která už někde ležela na skladě rok čí více, nemusí to být úplně optimální. Zkracujete si tak potenciálně životnost takové pneumatiky, tedy dobu, po jakou vám pneumatika zajistí co nejlepší vlastnosti. Co je možná ještě nebezpečnější než samotné stáří pneumatiky je způsob skladování takové pneumatiky. Nikdy totiž nemůžete vědět, jakým způsobem pneumatiku ten rok nebo i delší dobu někdo skladoval. Proto se při nákupu dotazem na DOT můžete pokusit docílit toho, abyste si pořídili pneumatiku, která někde neležela příliš dlouho.
Energetický štítek pneumatik
Ano, je tomu skutečně tak, rovněž pneumatiky mají svůj energetický štítek. Od 1. května 2021 je tady dokonce nový štítek, který od daného data musíte najít na všech nových pneumatikách, které jsou aktuálně v prodeji.
Na úvod každopádně zmíníme, že vybírat pneumatiku podle energetického štítku není úplně nejšťastnější řešení, protože nezohledňuje veškerá kritéria výběru pneumatiky a dostatečně komplexně se nezaměřuje na jízdní vlastnosti. Energetický štítek se soustředí zejména na parametry, které jsou spíše ve vztahu k ochraně životního prostředí, i tak zde můžete najít některé zajímavé údaje, jako je například hlučnost. Pokud se podíváme na to, co vše na energetickém štítku pneumatiky najdete, tak jsou to následující parametry:
- QR kód – na energetickém štítku každé pneumatiky dnes najdete také QR kód, který je právě součástí nových štítků. Má funkci odkazu, kde se dozvíte další doplňkové informace o produktu. Tyto informace se nacházejí ve veřejné části produktové databáze EU.
- Výrobce a typ pneumatiky – na energetickém štítku se nachází také obchodní název výrobce (značka) a označení typu pneumatiky.
- Spotřeba paliva – vyjadřuje třídu palivové účinnosti, jinak také řečeno valivý odpor. To má totiž vliv právě na spotřebu paliva u automobilu. Nejlepší třída je A, nejhorší potom E.
- Přilnavost – tady je potřeba uvést na pravou míru, že u zimních pneumatik se jedná o přilnavost na mokru. Takže pozor na to, že z tohoto parametru se například nedozvíte nic o přilnavosti na sněhu. Přilnavost se určuje třídami, kdy nejlepší je třída A, nejhorší je třída E.
- Hlučnost – hodnota se udává v decibelech (dB), vyjadřuje míru hlučnosti při odvalování pneumatiky po vozovce. Nízká hlučnost je důležitá nejen pro okolí, ale také pro lepší komfort jízdy a přenášení hluku do kabiny.
- Třída hlučnosti – v souvislosti s hlučností je uvedena také třída hlučnosti, která má celkem 3 úrovně. Nejlepší je třída A a nejhorší potom třída C.
- Piktogram záběrových vlastností na sněhu – pokud je pneumatika připravena pro jízdu na sněhu, najdete u ní také symbol sněhové vločky na pozadí hory. U některých evropských zemí je toto označení zimních pneumatik už povinné.
- Piktogram záběrových vlastností na ledu – další z nových piktogramů na energetickém štítku se týká zejména skandinávských zemí, přičemž definuje záběr pneumatiky na ledu. Toto označení mívají pneumatiky s velmi měkkou směsí, na které ale na našem trhu nenarazíte.
Při výběru zimní pneumatiky tedy rozhodně můžete přihlédnout k parametrům na energetickém štítku, které se vztahují přímo ke konkrétní pneumatice, kterou si pořizujete. To je určitě nesporná výhoda. Tak druhou stranu je lepší to kombinovat a nezávislými testy a recenzemi, kde se dozvíte o kvalitách konkrétní pneumatiky více.
Specifické typy pneumatik
Pokud se podíváme na výběr pneumatik podle typu, tak na trhu najdeme také různé specifické druhy, které se vyznačují svým konkrétním určením. Na trhu se tak můžete setkat s pneu, které jsou označovány jako:
- Pneumatiky pro SUV
- Dojezdové pneumatiky (run-flat)
- Sportovní pneumatiky
- Offroad pneumatiky
Pneumatiky pro SUV
Obecně platí, že pneumatiky pro SUV jsou klasické cestovní pneumatiky, ale bývají větších rozměrů, což je ráno už konstrukcí daného vozu. Musíte tedy počítat s tím, že při pořízení takové pneumatiky zaplatíte určitě více. Pneumatiky, které jsou stavěny k použití na SUV jsou charakteristické pochopitelně tím, že zohledňují vlastnosti tohoto vozu, což je typicky vyšší hmotnost, vyšší těžiště, a tedy rozdílné jízdní vlastnosti, než u klasického osobního vozu. Také v této kategorii najdete pneumatiky, které jsou vhodné na vozidla 4×4.
Zimní pneumatiky pro SUV je vhodné vybírat podle toho, kde se budete s tímto vozem pohybovat. Většina výrobců dnes nabízí modely, které zohledňují naši středoevropskou zimu, což znamená zejména mokro a břečka.
Dojezdové pneumatiky (run-flat)
Speciálním typem pneumatiky jsou také pneumatiky dojezdové, které se někdy označují jako run-flat. Jsou to pneumatiky, které jsou způsobeny na jízdu s defektem, čehož je docíleno tím, že tato pneumatika má zesílenou bočnici.
Pokud máte na voze takovou pneumatiku, která je poškozena defektem, můžete s ní jet rychlostí až 80 km/h na vzdálenost 80 km. Pokud poškodíte pneumatiku typu run-flat, neopravuje se a nelze na ni tedy použít třeba opravná sada pneu, ale je nutná její výměna. Tyto pneumatiky mohou používat vozidla, která mají elektronickou kontrolu tlaku v pneumatikách.
Sportovní pneumatiky
Pak tady máme kategorii, kterou můžeme označit jako sportovní pneumatiky. Je to kategorie pneumatik, které se začínají vyskytovat až ve větších rozměrech, typicky od 17“, ale obvykle ještě více. Sportovní pneumatika je charakteristická tím, že má velký průměr ráfku a nízký profil, přičemž typicky se jedná o pneumatiky s profilem 45 a méně. Také jsou to pneumatiky, které mívají speciální konstrukci, jako je například použití kevlarových vláken a speciální oceli uvnitř kostry. Také se často používá asymetrický dezén a speciální tvar dezénových drážek, aby dobře odváděly vodu.
Důležité je upozornit, že sportovní pneumatika není vhodná na běžné ježdění, protože se při takové jízdě neodvaluje správně. Na to slouží klasické cestovní pneumatiky. Sportovní pneumatika je navržena na zátěž v zatáčkách, nikoliv na to, že s ní pojedete po rovině s tempomatem. To, že je něco sportovní, v tomto případě neznamená, že je to lepší, ale že to slouží ke specifickým účelům. Často lidé chtějí sportovní pneumatiky, ale potom na nich vlastně neumí jezdit. Proto si na běžné ježdění sportovní pneumatiky nepořizujte, nemá to žádný smysl. „Nesportovní“ jízdou je akorát rychle sjedete a brzy začnou být hlučné.
Offroad pneumatiky
Určité charakteristické odlišnosti mají také offroad pneumatiky. Mohou například nabízet vlastnosti, které zlepšující průjezdnost terénem, zpravidla se to odráží na větší hloubce a tvaru dezénu. V tuto chvíli hovoříme opravdu o speciálních pneumatikách, které jsou určeny specificky pro terénní vozidla, nikoliv pro kategorii typu silničních SUV.
Také vozidla typu offroad samozřejmě mohou mít obvykle možnost obutí běžných cestovních pneumatik, které jsou potom podobné pneumatikám pro vozidla SUV. Vždy tak záleží zejména na účelu, za jakým si pneumatiky pořizujete.
Životnost, výměna, údržba a skladování pneumatik
Jak ovlivňuje pneumatiku její stáří a jakou mají životnost?
Už výše v textu jsme hovořili o kódovém označení DOT, který v podobě zápisu například 0221 určuje, kdy byla pneumatika vyrobena, přičemž s ohledem na námi uváděný příklad by to bylo ve 2. týdnu roku 2021. Říkali jsme si také o tom, že není dobré kupovat pneumatiku, která příliš dlouho někde leží na skladě, už proto, že neznáme podmínky jejího skladování. Není to ale pouze stáří pneumatiky v době, kdy si ji teprve pořizujete, ale roli také hraje to, jak dlouho budete danou pneumatiku na svém voze používat.
Pryž toho vydrží hodně, dnešní pneumatiky s ocelovou výztuhou jsou konstruovány tak, že se vám ani stará pneumatika za jízdy například jenom tak bezdůvodně neroztrhne. Je tady ale ještě druhá stránka věci, a to jsou vlastnosti materiálů, které se v čase mění. Například zimní pneumatiky, které už jsou starší, typicky trpí na to, že začínají tvrdnout. To znamená, že taková pneumatika už potom nemá ty správné vlastnosti při nízkých teplotách. Klidně se tak může stát, že sice máte možná pneumatiku, která má ještě dostatečný vzorek, ale vlastně už neplní svůj účel správně. Obecně se doporučuje, že byste neměli nechávat pneumatiku na voze déle než 6 let, pokud si chcete zajistit její odpovídající výkon.
Kdy je čas vyměnit zimní pneumatiky?
Pokud jsme výše hovořili o tom, že pneumatiku je vhodné vyměnit po 6 letech jejího stáří, bez ohledu na to, jak moc je sjetá, také záleží samozřejmě na tom, jak je pneumatika sama o sobě opotřebená.
Zákonné povinnosti u zimních pneumatik
V souvislosti se zimními pneumatikami je v platnosti celá řada zákonných povinností, na které musí každý řidič pamatovat. Jaká se tedy vztahuje na zimní pneumatiky povinnost?
Dle zákona musíte mít zimní pneumatiky povinně, a to od 1. listopadu až do 31. března, přičemž je to podmíněno tím, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu. S ohledem na to, že k této situaci pravděpodobně v těchto měsících vždy někdy dojde, je nutné zimní pneumatiky na vozidle v tomto období opravdu mít.
Můžete samozřejmě spekulovat, že jezdíte v oblastech, kde sněží úplně minimálně, ale je potřeba myslet na to, že zimní pneumatiky mají svůj význam i při nízkých teplotách, kdy už je letní pneumatika příliš tvrdá. Děláte to tedy pro svou vlastní bezpečnost. Také myslete na to, že jsou různé oblasti, kde použití zimních pneumatik doslova vynucuje dopravní značka, kdy pokud nebudete mít zimní pneumatiky, tak můžete dostat blokovou pokutu na místě.
Také myslete na to, že pokud byste neřešili přezutí pneu a stala se vám nehoda, může ze sebe vaše pojišťovna setřást zodpovědnost. I kdyby na daném místě nebyla souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu, stejně tak zde nebyla povinnost mít zimní pneumatiky upravená dopravní značkou, přesto by třeba ze znaleckého posudku mohlo vyjít najevo, že by zimní pneumatiky nehodě dokázaly zabránit, například zkrácením brzdné dráhy.
Zákon u zimních pneumatik myslí také na již výše zmiňovaný vzorek, kdy nejmenší povolený vzorek u zimních pneu je 4 mm. Proto na to myslete a pneumatiky si pravidelně kontrolujte, protože to také může být předmětem zkoumání třeba při policejní kontrole, při řešení dopravní nehody apod.
Jak se o pneumatiky starat
Pokud jste si právě pořídili nové zimní pneumatiky, určitě jejich životnost prodloužíte tím, když se k nim budete správně chovat. Existuje více způsobů, jak k tomu přistoupit. Životnost pneumatik během jejich užívání můžete ovlivnit významně:
- Šetrnějším stylem jízdy
- Správným nahuštěním
- Prostřídáním pneumatik na nápravách
O šetrném způsobu jízdy jako o fakturu, který ovlivňuje životnost pneumatiky, jsme už okrajově hovořili. Zpravidla platí, že největší problém je časté intenzivní brždění, přičemž čím více roste hmotnost vozu, tím je to pro pneumatiku horší. Nejhůře tak jsou na tom mezi osobními automobily v tomto ohledu například dnes tolik módní vozy typu SUV.
Velmi důležité je také správné huštění pneumatik, protože zejména podhuštěná pneumatika, tím spíše měkká zimní, se mnohem více sjíždí. Také se může sjíždět nepravidelně a je to riziko i z hlediska bezpečnosti. Proto vždy dbejte toho, aby pneumatika byla správně nahuštěná podle modelu vašeho vozu. Toto informaci typicky najdete na vnitřní hraně sloupku dveří u řidiče, ale můžete ji najít také v manuálu k vašemu vozidlu.
Je velmi důležitá pravidelná kontrola tlaku, abyste předešli tomu, že budete jezdit na podhuštěných pneumatikách, přičemž tlak kontrolujte za studena, nikdy ne když jste právě odněkud přijeli. Ještě horší je situace tehdy, pokud je každá pneumatika nahuštěná nějak jinak. Pneumatiky je často také potřeba nahustit podle toho, zda jedete plně naloženi, třeba na dovolenou, nebo prakticky s prázdným autem.
Prodloužit životnost pneumatik můžete také jejich pravidelným prostřídáním mezi přední a zadní nápravou. Význam to má zejména u vozidel, které mají jednu hnanou nápravu, zejména pokud jde o nápravu přední, což je většina dnešních vozů. Při akceleraci se totiž více opotřebovává právě hnaná náprava, v tomto případě tedy přední náprava, která dostává více zabrat také například při brždění nebo projíždění zatáček. To znamená, že přední pneumatiky se obecně sjíždějí rychleji. Pokud pneumatiky při každém přezutí pneu z letních na zimní a naopak prohodíte, tzn. levé přední kolo za levé zadní kolo a to samé na druhé straně, tak zajistíte rovnoměrnější sjíždění dezénu.
Uskladnění pneumatik
U pneumatiky hraje roli také způsob skladování. Už jsme o tom krátce hovořili v souvislosti se skladováním v rámci samotného výrobce či distributora, ještě než si pneumatiku koupíte. Pokud bychom to měli více konkretizovat, tak je určitě vhodné, pokud se pneumatika skladuje:
- Za stálých teplotních podmínek
- Ve správné poloze (nebo na speciálním stojanu)
Pokud jste právě přezuli letní pneumatiky na zimní nebo naopak a potřebujete momentálně nepoužívané pneumatiky uskladnit, většina lidí používá ke skladování například sklep, nebo jinou technickou místnost. Z hlediska správné polohy pneumatik je ideální, pokud si na to pořídíte speciální stojan, na kterém lze pneumatiky skladovat v optimální poloze „naležato“. Alternativou je, pokud pneumatiky položíte na rovný povrch, klidně na sebe, ale v takovém případě je dobré, jestliže čas od času jejich pořadí přehodíte. Co nedělejte, je skladování pneumatik nastojato, tedy v poloze, jako by byly na vozidle.
Nejznámější výrobci zimních pneumatik
Pneumatiky Continental
Německá společnost se zabývá výrobou nejrůznějších komponent pro automobilový průmysl, mimo jiné se specializuje rovněž na kvalitní pneumatiky.
Pneumatiky Barum
Tradiční česká značka dnes patří pod Continental. Nabízí cenově dostupné pneumatiky a zjednodušeně to obvykle znamená, že letošní Barum je technologicky loňský Continental.
Pneumatiky Hankook
Jihokorejský výrobce se dlouhodobě zabývá výrobou kvalitních pneumatik. Společnost má svou historii už od roku 1941 a patří k předním výrobcům v tomto sortimentu.
Pneumatiky Nexen
Další z jihokorejských výrobců začal se svou produkcí v roce 1942, přičemž dnes patří mezi největší výrobce pneumatik v Jižní Koreji. Nabídne vám zimní i celoroční pneumatiky.
Pneumatiky Nokian
Jedná se o finskou společnost, která vznikla V roce 1988, i když její kořeny by se daly vypátrat až do roku 1898. Zaměřuje se na kvalitní zimní pneumatiky, které obstojí i ve Skandinávii.
Pneumatiky Michelin
Francouzská společnost patří mezi světoznámé výrobce, takže zde pořídíte bez problému kvalitní zimní pneumatiky. Nabízí také známou řadu celoročních CrossClimate.
Pneumatiky Goodyear
Světoznámý výrobce z amerického Ohia je značka, která má na kontě celou řadu prvenství, jako je třeba první letecká pneumatika nebo první offroad pneumatika.
Pneumatiky Bridgestone
Japonská společnost byla založena v roce 1931, přičemž má své místo mezi světoznámými výrobci kvalitních pneumatik. Dnes patří mezi největší výrobce pneumatik na světě.
Pneumatiky Pirelli
Známá značka byla založena už v roce 1872 v italském Miláně. Patří mezi významné výrobce pneumatik a nabízí rovněž širokou nabídku oblíbených pneu.
Pneumatiky Dunlop
Společnost, která vznikla v roce 1888, je dnes součástí koncernu Goodyear. Nabízí celou řadu kvalitních modelů letních, celoročních i zimních pneumatik.
Pneumatiky Kleber
Firma patří mezi tradiční producenty pneumatik, a to už od roku 1910. Zimní a letní pneumatiky tohoto výrobce jsou na technologicky vysoké úrovni.
Pneumatiky Falken
Japonská značka vznikla v roce 1983, přičemž ze začátku vyráběla radiální pneumatiky určené pro vysoké výkony. Ostatně také název znamená dynamiku, výkon a eleganci.
Nabídka nejznámějších prodejců nebo srovnávačů
Zimní pneumatiky Heureka.cz
Srovnávač zboží vám pomůže porovnat ceny na jednotlivých e-shopech. Také si můžete přečíst recenze uživatelů jednotlivých pneumatik, které vás zajímají.
Zimní pneumatiky Mall
Internetový obchod nabízí kromě širokého sortimentu různého druhu také příslušenství pro automobily a rovněž pneumatiky. Bez problému zakoupíte také zimní pneumatiky.
Zimní pneumatiky Alza
Zajímavou nabídku zimních pneumatik má pro vás také nejznámější e-shop u nás, kde můžete pořídit zimní pneumatiky levnějších i renomovaných výrobců.
Zimní pneumatiky na Nejlevnějšípneu.cz
Specializovaný e-shop nabízí široký sortiment nejrůznějších značek, přičemž tady pořídíte celoroční pneumatiky, zimní pneumatiky i letní pneumatiky různých rozměrů.
Zimní pneumatiky na Pneuboss.cz
Další ze specializovaných obchodů, který vám nabídne právě sortiment pneumatik a související zboží. Můžete si vybírat také z široké nabídky zimních pneumatik.
Zimní pneumatiky na Pneumatiky.cz
Ve specializovaném obchodě si můžete vybírat z široké nabídky pneumatik od renomovaných výrobců, ať už vás zajímají zimní pneumatiky nebo pneumatiky celoroční.
Cenové relace zimních pneumatik
Tak jako u každého jiného zboží, také v případě zimních pneumatik zaplatíte nejrůznější částky, přičemž ceny se mohou opravdu výrazně lišit. Zejména se ceny liší v závislosti jednak na parametrech pneumatiky, tedy na jejích rozměrech, určení a dalších vlastnostech, ale samozřejmě také na značce.
Nejlevnější pneumatiky obecně mívají čínští výrobci, přičemž většina odborníků vám tyto pneumatiky nedoporučí, protože jejich kvalita může být proměnlivá. Asijská produkce například z Jižní Koreje už je ovšem o něčem jiném. Nejvíce ale pochopitelně zaplatíte za jména jako je Michelin, Goodyear, Nokian nebo Continental aj.
- Pneumatiky do 1 500 Kč – tato cenová relace za jednu pneumatiku nabízí ty nejdostupnější zimní pneumatiky na trhu. Samozřejmě zde najdete drtivou většinu čínských značek, ale také to mohou být v menších rozměrech nižší modelové řady již některých známých výrobců, jako je například Barum. V této cenové relaci koupíte levné pneumatiky zhruba do 18“, nebo samozřejmě naopak také menší pneumatiky do 15“ vhodnější na starší nebo nové menší vozy.
- Pneumatiky od 1 500 do 3 000 Kč – pokud se budete pohybovat v této cenové relaci, tak už si můžete vybírat z nabídky kvalitnějších modelů. Je to taková zlatá střední cesta, kde jsi zvládne koupit pneumatiky na běžné osobní vozidlo drtivá většina řidičů. V těchto cenách bez problému pořídíte pneumatiky až do 20“, i když tyto už přece jen větší průměry potom samozřejmě zase od levnějších značek.
- Pneumatiky od 3 000 Kč a více – pokud hledáte kvalitnější pneumatiku, větší pneumatiku 21“ a více nebo pneumatiku, která je určena pro vozidla typu SUV, či jiné speciální použití, určitě se zaměřte na tuto cenovou kategorii. Zejména na dnes populární vozy typu SUV, které jsou poměrně těžké, se vyplatí na pneumatikách příliš nešetřit. Tyto vozy ostatně samy o sobě nejsou obvykle příliš levné, takže snažit se šetřit potom na pneumatikách jaksi nedává smysl. V těchto cenách se také vyskytují sportovní pneumatiky.
Často kladené otázky při výběru zimních pneumatik
Pokud jste si například koupili ojeté vozidlo a nevíte, jaké na něm jsou aktuálně pneumatiky, tak zimní pneumatiku poznáte od té letní velice snadno. Na zimních pneumatikách najdete totiž symbol sněhové vločky, případně na nich najdete také označení M + S, což jsou zkratky z anglického označení „mud and snow“. Dodáváme, že u označení celoročních pneumatik je ještě přítomen kromě sněhové vločky symbol sluníčka, případně označení „All Season“.
Nová zimní pneumatika má vzorek hluboký 8 mm. Bavíme se samozřejmě o klasických cestovních pneumatikách na osobní vozy do 3,5 tuny. V našem průvodci jsme zmínili, že nejnižší přípustná hodnota je 4 mm a protože se pneumatiky sjíždějí, je potřeba stav vzorku pravidelně kontrolovat.
Motoristé ve snaze ušetřit často vymýšlejí ledacos. Jedním z mýtů, snad už dnes konečně u většiny lidí vyvrácených, je to, že stačí nazout zimní pneumatiky na hnanou nápravu. To je ale v zásadě to nejhorší, co můžete udělat. Výrazně se totiž dostanou do nerovnováhy ovladatelnost a jízdní vlastnosti vozu na přední a zadní nápravě.
Takže například zimní pneumatiky jenom vpředu a letní vzadu znamenají, že vám nečekaně ustřelí zadek a ani nebudete vědět jak. Vždy je potřeba dodržovat to, že na každém kole musí být identická pneumatika, není vhodné kombinovat ani zimní pneumatiky různých výrobců, různé modely, pneumatiky různého stáří a podobně.
Používat v létě zimní pneumatiky se nedoporučuje, i když vám za to postih nehrozí. Musíte však počítat se zhoršením stability vozidla ve vysokých rychlostech, vyšší hlučností, zhoršením brzdné dráhy ale také s vyšším opotřebením pneumatik. Mají totiž měkčí směs, takže se zimní pneu v létě při vysokých teplotách rychle sjíždějí. Také bude vozidlo méně odolné proti aquaplaningu a zhorší se přilnavost v zatáčkách.
To v konečném důsledku všechno znamená zhoršení bezpečnosti. Někteří motoristé také mají v oblibě takzvaně „dojíždět“ staré zimní pneumatiky v létě, což se rovněž nedoporučuje. Sice několik let stará zimní pneumatika už je často tvrdší, takže se nemusí sjíždět tak rychle, ale její vlastnosti zkrátka nejsou pro jízdu v létě optimální.
Zajímavé zdroje
https://ibesip.cz/Pro-media/Clanky/Zimni-pneumatiky-v-zime,-letni-jen-v-lete!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_pozemn%C3%ADch_komunikac%C3%ADch
Komentáře k článku
Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.