Nejlepší skútry do 125 ccm pro rok 2024

Poradíme vám, jak a podle čeho vybrat ten nejvhodnější skútr přesně pro vaše potřeby. Přinášíme také srovnání vybraných nejlepších skútrů.

TEST: Nejlepší klasické skútry

1. místo 2. místo 3. místo
Název Peugeot Tweet 125i
TOP výkonný skútr
SYM JET 4RX 125 Keeway SIXTIES 125
Peugeot Tweet 125i SYM JET 4RX 125 Keeway SIXTIES 125
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Peugeot SYM Keeway
Typ: skútr skútr skútr
Maximální rychlost (km/h): 99 90 95
Typ motoru: 4 takt 4 takt 4 takt
Objem motoru (ccm): 125 125 125
Objem nádrže (l): 5,2 6,2 10
Převodovka: automatická automatická automatická
Výkon (kW): 8,4 8,4 7,2
Chlazení: vodou vzduchem vzduchem
Emisní norma: Euro 5 Euro 5 Euro 5
Hmotnost (kg): 120 115 127
Délka (mm): 2 000 1 880 1 864
Šířka (mm): 690 710 664
Výška (mm): 1 330 1 150 1 256

zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší TOP skútry

1. místo 2. místo 3. místo
Název Peugeot Pulsion 125i Allure
TOP výkonný skútr
Honda Forza 125 Peugeot Tweet 125i FL
Peugeot Pulsion 125i Allure Honda Forza 125 Peugeot Tweet 125i FL
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Peugeot Honda Peugeot
Typ: skútr skútr skútr
Maximální rychlost (km/h): 110 110 99
Typ motoru: 4 takt 4 takt 4 takt
Objem motoru (ccm): 125 125 8,4
Objem nádrže (l): 11,1 11,7 5,5
Převodovka: automatická automatická automatická
Výkon (kW): 10,6 10,7 8,4
Chlazení: vodou vzduchem vzduchem
Emisní norma: Euro 5 Euro 5 Euro 5
Hmotnost (kg): 169 162 115
Délka (mm): 2 065 2 145 2 000
Šířka (mm): 790 755 690
Výška (mm): 1 440 1 500 1 330

zpět nahoru ↑

Nejprodávanější skútry 2025

Poradíme Vám…

zpět nahoru ↑

Jak vybrat skútr

Skútr do 125 ccm bude předmětem našeho průvodce výběrem, kde se podrobněji podíváme na výběr vhodného skútru. Tyto menší stroje jsou oblíbeným dopravním prostředkem po celém světě, dá se říci, že některé oblasti světa jsou díky tomuto jednostopému vozítku mobilní.

jak vybrat skútr

Skútry ostatně patří k nejprodávanějším motorovým dopravním prostředkům na světě a některé modely jsou dokonce nejprodávanější motorová vozidla vůbec, ačkoliv v našich podmínkách to tak výrazně vnímat nebudeme. 

Také v České republice ale mají skútry své místo, stále více si také získávají na popularitě a pokud jste se rozhodli některý z nich si nyní pořídit, rádi vám s výběrem pomůžeme. Nejprve stojí za to si ale odpovědět na několik základních otázek: 

  • Jaké budete mít pro skútr využití – existuje mnoho využití pro skútr do 125 ccm, kdy ten nejběžnější jsou třeba kratší až středně dlouhé dojíždění do práce. Může to být ale také skvělý dopravní prostředek třeba na výlety. Zvažte proto, zda je pro vás skútr dopravní prostředek na každý den, nebo spíše občasné „přibližovadlo“ a podle toho upravte svůj výběr.
  • Jaký výkon požadujete – podle využití je dobré volit také výkon, přičemž z pohledu výkonu existují různé kategorie. Počínaje skútry do 50 ccm až po ty do 125 ccm. K dispozici dnes jsou také elektrické skútry, pokud byste nechtěli řešit údržbu spalovacího motoru, jejich dostupné výkony jsou však obecně nižší a nižší mohou být také maximální rychlosti.
  • Jakou výbavu požadujete – zaměřte se určitě také na doplňkovou výbavu, která může být pro různé skútry různá. Praktický může být třeba štít z plexiskla proti větru, úložný box a mnoho dalšího.
  • Kolik jste ochotni investovat – pokud vám stačí méně výkonný skútr do 50 ccm, tak vás čeká velmi příznivá cena. Také skútry do 125 ccm ale pořídíte za ceny, za které se dnes prodávají trochu lepší elektrokola, jedná se tak o velmi zajímavé řešení. 
  • Jak se vybavíte vy sami – nezapomínejte do ceny celého řešení započítat také ochranné oblečení a helmu, která zmírní následky případného pádu. V dnešním provozu je to nutnost bez které se zkrátka neobjedete.

Na následujících řádcích našeho průvodce výběrem skútru do 125 ccm se podrobně podíváme na jednotlivé otázky a více si je zodpovíme. Důkladně rozebereme i další nutné aspekty výběru nejlepšího skútru, se kterým se nebudete obávat vyrazit na žádnou cestu.

1

Co je to skútr do 125 ccm?

Než se pustíme do samotných technických detailů, pojďme si nejprve říct, co to vlastně jsou skútry do 125 ccm za stroje. Jak jsme již řekli v úvodu, v mnohých zemích je to pilíř mobility, protože auta jsou v daných oblastech drahá nebo lidé na ně zkrátka nemají. Příkladem jsou zejména země jihovýchodní Asie. U nás je skútr obvykle doplňkovým dopravním prostředkem, ale někomu může stačit i jako ten jediný dopravní prostředek, co doma má. Na to se ale podíváme ještě dále, kde si řekneme více o využití takového skútru.

Skútr do 125 ccm zahrnuje také kategorie skútrů do 50 ccm, které jsou konstrukčně omezeny na maximální rychlost 45 km/h.

Kategorie do 125 ccm má obvykle výkon motoru do 11 kW a může nabídnout třeba automatickou převodovku, takže se nemusíte starat o řazení. Tyto skútry zvládají většinou rychlost do 90 km/h, ale mohou být i pomalejší, třeba jen do 70 km/h (týká se třeba elektrických skútrů). Uváděné rychlosti jsou maximální, musíte počítat s tím, že s ohledem na omezený výkon samozřejmě pojede třeba do kopce skútr mnohem pomaleji.

Nejčastější využití skútru do 125 ccm

Právě s ohledem na to, co jsme zmínili výše lze říci, že hlavní využití těchto strojů je zejména občasné nebo pravidelné dojíždění na kratší vzdálenosti, které charakterem terénu pro vás nebudou znamenat výraznější omezení (to může být třeba velké převýšení). Proč byste si ale vlastně měli tento dopravní prostředek pořídit třeba na úkor automobilu nebo třeba i klasické motorky?

Mezi hlavní výhody určitě patří nižší požadavky na formality, zejména vám pak stačí řidičák skupiny B na automobil,. který vlastní většina lidí. Nepotřebujete tedy řidičák na motorku. Má to určitá specifika, kterým se budeme podrobněji věnovat dále, stejně jako má specifika případné řízení skútru do 18 let.

Výhodou je také nízká spotřeba a u kvalitnějších modelů také vyladěné ověřené motory s dlouhou životností. Líbit se vám bude nepochybně také jednoduchost ovládání a také údržba je celkem jednoduchá. Nepochybně oceníte nízkou hmotnost, třeba ve srovnání s těžkou motorkou, s tím je spojena také určitá obratnost. Příznivá je také cena, pokud srovnáme jiné osobní dopravní prostředky.

Mezi hlavní nevýhody potom zejména patří vhodnost pouze na určité typy cestování, na dlouhé trasy s členitým terénem nebývají skútry vhodné. Se skútrem můžete mít v provozu problém také s určitým respektem u některých ostatních účastníků silničního provozu, takže pozor na situace v dnešním hustém provozu. Ačkoliv skútry patří mezi spolehlivé, tak pozor na nejlevnější výrobky od méně známých výrobců nebo různé „zdařilé kopie“, které mohou mít problémy se životností.

Skútry do 50 ccm se skvěle hodí pro krátké cesty ve městech a dojíždění do práce. Pokud zvolíte silnější variantu do 125 ccm, potom se můžete na takový skútr spolehnout třeba i při cestování na delší vzdálenosti. Pojďme si nyní přehledně hlavní výhody a nevýhody těchto skútrů shrnout.

Výhody
  • Menší legislativní nároky (řízení do 18 let, dospělým stačí sk. B na auto)
  • Nízká spotřeba a spolehlivé motory
  • Snadné ovládání a údržba
  • Nízká hmotnost, manévrovatelnost
  • Nízká cena
Nevýhody
  • Nepříliš vhodný na dlouhé trasy
  • Rizika v současném provozu
  • Kvalita nejlevnějších modelů nebo kopií
2

Skútr bez řidičáku?

Sample subtitle

Protože mezi nesporné výhody malých benzínových skútrů patří bezpochyby jejich jednoduché ovládání a snadná údržba, přičemž mají určitým způsobem omezený výkon, nabízí se samozřejmě otázka, zda je potřeba na takový skútr řidičák. Úplně bez něj to nepůjde, ale je zde řada možností, které u běžné motorky nebo auta neexistují. 

Některé skútry už lze řídit dokonce od 15 let, většinu skútrů do 125 ccm potom už od 16 let v závislosti na výkonu. Pokud bychom si to měli shrnout nějak přehledně, potom platí následující kombinace řidičských průkazů, věku a objemu motoru: 

Řidičský průkazVěk řidiče a objem motoru
ŘP sk. AMskútr do 50 ccm od 15 let
ŘP sk. A1skútr do 125 ccm od 16 let 
ŘP sk. Bskútr do 125 ccm od 18 let 

Stroj do 50 ccm je ideální skútr od 15 let s řidičákem AM, přičemž mají konstrukční rychlost do 45 km/h a u mladších 18 let je potřeba souhlas zákonného zástupce. Na většinu skútrů do 125 ccm pak stačí i řidičský průkaz A1 a je možno je řídit od 16 let. Jsou to skútry s výkonovým poměrem do 0,1 kW/kg, přičemž u mladších 18 let je opět potřeba souhlas zákonného zástupce.

Naprosté většiny motoristů se pak samozřejmě týká řízení skútrů s průkazem B na osobní automobil. Takový skútr si můžete chtít zapůjčit třeba na dovolené a nic vám tedy nebrání na něj sednout pouze s řidičákem na auto. Je zde pouze podmínka automatické převodovky, přičemž výkonový poměr zůstává stejný jako v předchozím případě, tedy do 0,1 kW/kg.

Ještě dodáváme, že výkon motoru u skútrů do 125 ccm musí být do 11 kW, jak pro osoby s A1 od 16 let, tak pro dospělé s průkazem B od 18 let. Většina těchto skútrů však na takový výkon zdaleka nedosahuje, takže v praxi zde není příliš co řešit.
3

Důležité parametry skútrů

Pojďme se nyní podrobně podívat na jednotlivé parametry, které je dobré u skútrů sledovat a znát. Pomůže vám to s výběrem konkrétního vhodného modelu, nejen třeba z pohledu výkonu, ale také celkových rozměrů, hmotnosti atd.

Typ motoru

Každý skútr samozřejmě má pohonnou jednotku, jako nedílnou součást své konstrukce. Bez motoru bychom se zkrátka nikam nedostali. V případě skútrů se jedná buď o konvenční spalovací motory, nebo ve jménu současných trendů o elektrické novinky. V zásadě si tedy můžeme typy skútrů podle typu motoru rozdělit na: 

  • Benzínové skútry – benzínový motor
  • Elektrické skútry – elektromotor

V rámci naší recenze a testu jsme se zaměřili na benzínové skútry, tedy skútry se spalovacím motorem, které spalují benzín. Existuje také elektrický skůtr, který je vybaven elektromotorem, ale těmto strojům se budeme věnovat v samostatném testu. Ty se hodí spíš na kratší známé trasy, kde si dokážete naplánovat výdrž baterie i místo a dobu nabíjení.

Abychom se ale tedy zase vrátili k benzínovým pohonným jednotkám, tak jejich hlavní výhodou je bezpochyby nižší pořizovací cena, ale zase musíte počítat s výfukovými plyny, které nemusí vonět každému. Je to tedy o vašich preferencích. Benzínový skútr je každopádně stále nepřekonaný v jednom směru – nikdy nemá vybitou baterii a že byste zůstali někde na cestě je nepravděpodobné, nakolik kdekoliv natankujete a během chvilky pokračujete dále.

Výkon

V souvislosti s motorem vás bude nepochybně zajímat výkon. Pokud se tedy podíváme na spalovací motory, tak u skútrů do 125 ccm se pohybuje výkon do 11 kW, přičemž většina modelů je hluboko pod tímto horním limitem. Skútry do 50 ccm jsou pak uměle výkonově omezovány, což platí prakticky pro všechny stroje této kategorie, na které stačí řidičák skupiny AM.

Pokud však máte řidičské oprávnění B (nebo A1 od 16 let) a chcete osedlat skútr o objemu 125 ccm, myslete na to, že papírový výkon není vše. Problém je to hlavně u levnějších neznámých čínských značek, kde to často ani neodpovídá. Kvality skútru a jeho schopnosti přenést výkon na silnici také určují i další faktory, jako je třeba kvalita odpružení.

Jestliže hledáte opravdu ty nejvýkonnější stroje do 125 ccm, tak na pořizovací ceně nešetřete, protože za málo peněz stejně dobrý výkonný skútr nepořídíte. Je vždy tedy vhodné pro vyšší výkony počítat s větší počáteční investicí.

Kvalitní skútry ve vyšších cenových kategoriích a modelových řadách jsou schopny dosáhnout i na mezní hodnoty pro kategorii do 125 ccm, které v tomto případě tedy představují: 

  • Výkon až 11 kW (15 HP)
  • Výkonový poměr do 0,1 kW/kg

Většina skútrů do 125 ccm však má výkony zhruba od 6,5 do 9,5 kW. Mnohé mohou být i slabší, kdy skútry pod 6,5 kW už ale typicky dosahují také nižších rychlostí, třeba jen do 80 km/h. Pokud vezmeme v úvahu ještě stroje do 50 ccm, tak ty běžně mají třeba jen lehce přes 2 kW, kde to ale není problém, nakolik jsou konstrukčně omezeny a 45 km/h a vyšší výkony zde jsou spíše nežádoucí. 

Obecně do výkonu skútru promlouvá také točivý moment motoru, kde za solidní hodnotu lze u strojů do 125 ccm považovat moment cca 13 Nm. Svou roli v celkovém výkonu skútru hraje také pohotovostní hmotnost skútru a nakonec pochopitelně váha řidiče, který na něj usedne. 

Převodovka

Do výkonu skútru bezpochyby promlouvá také použitá převodovka. Drtivá většina skútrů je vybavena automatickou převodovkou, tzv. variátorem. Je to ostatně také podmínka pro řízení skútru s řidičským průkazem skupiny B.

Úkolem variátoru je vlastně plynulá změna převodů nahoru i dolů. Variátor najdeme na klikové hřídeli, kde je spojen se spojkou řemenem. Z hlediska výkonu a nakonec i spotřeby je důležité, aby byl variátor dobře odladěn. Typické je: 

  • Ladění variátoru na vyšší otáčky (otevřené silnice)
  • Naladění pro okamžitý přísun výkonu v nižších rychlostech (město)

Některé variátory mohou být laděny na vyšší otáčky, což pak znamená o něco vyšší dosahované rychlosti a ochotné zrychlování, kdy takový skútr se snadno dostane přes 100 km/h. Pokud je ale variátor laděn spíše na okamžitý přísun výkonu v nižších rychlostech, tak naopak exceluje při akceleraci, ale ve vyšších rychlostech nebude tak ochotně zrychlovat (třeba od 50 km/h výše). Vše je vždy velmi individuální v závislosti na konkrétním modelu, ale dobře o tom přemýšlejte hlavně v závislosti na typickém průběhu vaší jízdy. Ve městech se hodí akcelerace, na delší jízdy zase větší rychlost.

Maximální rychlost

Většina skútrů na benzínový pohon dosahuje maximálky kolem 90 km/h. Může to být jen 80 km/h, ale také 100 km/h. Jak ochotně pojede konkrétní skútr rychle se často odvíjí už od nastavení převodovky, o čemž jsme hovořili výše. Některé skútry zrychlují nejlépe do 50 km/h a pak uvadají, jiné jdou rychle nahoru až do 80 km/h a „posledních deset“ už si musíte trochu počkat. Pokud je převodovka hodně do otáček, může skútr zrychlovat ochotně až na hranici 100 km/h. 

Různé modely v tomto ohledu vyhoví různým řidičům. Obecně doporučujeme skútry, které při 125 ccm zvládnou aspoň těch 90 km/h, protože máte jistotu, že nebudete třeba na okresce brzdou provozu. Pokud samozřejmě s jistotou víte, že jezdíte jenom město, kde nepřekročíte padesátku, může být volbou i pomalejší stroj.

Objem nádrže

Skútr má typicky objem nádrže od 5 do 10 litrů, ale může to být třeba i 13 litrů. Pro typické skútry do 125 ccm jsou dobré hodnoty aspoň kolem 7 litrů a více. Je jasné, že velikost nádrže přímo souvisí se spotřebou, kdy „hladovější“ stroj potřebuje větší nádrž než ten, který není potřeba tolik krmit.

Spotřeba

Na objem nádrže tedy hned navazujeme spotřebou, která pochopitelně může být různá. Pokud se podíváme na průměrnou spotřebu, tak ta se může pohybovat okolo asi 2,5 až 3 litrů na 100 km.

Spotřeba se samozřejmě radikálně mění jak v závislosti na charakteru jízdy, tak na množství stoupání na trase nebo na zatížení. Proto je potřeba s tím při plánování každé trasy počítat a mít to na paměti. Naštěstí běžnou výbavou přístrojové desky je palivoměr, kde máme o všem dokonalý přehled.

Design

moderní skútr

Z hlediska designu se mohou skútry také velmi výrazně lišit. Je logické, že větší „designovky“ najdete u vyšších modelových řad, za které zaplatíte více. U levnějších modelů se klade více důraz na čistou účelnost, než na krásu. Jen málokterý skútr by vás ale vzhledově urazil a často mezi nimi najdeme opravdu povedené kousky. V zásadě jsou k vidění dva designové proudy, a to: 

  • Moderna – moderní, sportovně střižené skútry, digitální zobrazení
  • Retro – klasické retro skútry, akcentace analogu

Moderní provedení je docela typické pro japonské značky. Charakteristické jsou spíše sportovní linie, které mnohdy napodobují i klasickou silniční motorku. Elegantní a čisté linie jsou také poznávacím znakem tohoto designu. Typické je digitální zobrazení veškerých ukazatelů, moderní LED provedení světlometů atd.

Retro skútr může být třeba italský skútr nebo jej nabízejí také francouzské značky. To ale neznamená, že jej nenajdeme také u Japonců. Typické pro tyto skútry je zdůraznění klasické konstrukce skútru, která se profilovala zejména v minulém století. Retro skútry mohou potěšit také ty z vás, kdo stále inklinují spíše k analogovým ukazatelům.

Kvalita konstrukce

Není to ale pouze o vzhledu, ale je potřeba myslet také na kvalitu provedení celkové konstrukce skútru. V tomto ohledu pochopitelně excelují hlavně zavedení výrobci, kteří mají s výrobou šasi a veškerých prvků bohaté zkušenosti. Zkrátka ví, jak to udělat tak, aby konstrukce byla bytelná, přitom rozumně těžká a nikde nic nevrzalo.

Tady můžete narazit na problémy hlavně u nejlevnějších skútrů, typicky od méně známých čínských výrobců. Pozor také na napodobeniny známých značek, které mohou být opticky zdařilé, ale s kvalitou originálu nemají mnoho společného. 

Kvalitní konstrukce je také důležitá z pohledu bezpečnosti takového stroje. Proto byste měli tento aspekt rozhodně vždy brát na zřetel. Z hlediska kvality doporučujeme uživatelské recenze a dlouhodobé zkušenosti uživatelů, které se můžete dočíst na srovnávacích portálech, jako je třeba Heureka.

Rozměry a hmotnost

Celkové rozměry a hmotnost skútru je faktorem, který ovlivňuje snadnou manipulaci se strojem. Čím lehčí stroj, tím lepší ovladatelnost a manévrovatelnost. Rozumné rozměry zase znamenají snadný průjezd prakticky kdekoliv, jednoduché parkování.

Většina skútrů se vejde do 2 metrů délky, ale může to být i více. Šírka skútru se potom zpravidla pohybuje okolo 70 až 80 centimetrů. Hmotnost potom může být do 100 kg, ale klidně i přes 150 kg. U hmotnosti nezapomeňte, že pak musíte připočíst také svou váhu, která dá celkovou hmotnost zatíženého stroje. 

Nosnost

S hmotností souvisí samozřejmě nosnost. Konstrukční nosnost skútrů se typicky pohybuje mezi 120 až 180 kg. Většina běžných průměrných skútrů se bude nejlépe chovat při jízdě pouze s řidičem, ale někdy je zkrátka potřeba přibrat i spolujezdce. Zde si pak dejte pozor, abyste skútr nepřetěžovali.

Jízda na přetíženém skútru nikdy nebude pohodlná a hlavně to není bezpečné. Kromě toho se budete potýkat s trápením motoru do kopců a zase naopak s nadměrným zatěžováním brzd při jízdě z kopce. Také dosahované rychlosti a agilnost stroje půjde výrazně dolů.

4

Obvyklá výbava skútrů

Nakonec se podíváme na doplňkovou výbavu ke skútrům, kdy některé mohou něco mít již v základu, jinde je potřeba si danou výbavu dokoupit. Je jasné, že určitým základem by vždy měly být bezpečnostní prvky, dále je potřeba myslet na kvalitu obutí a dobré brzdy. Pokud kupujete levný skútr od neznámého výrobce, což spíše nedoporučujeme, tak aspoň právě pneumatiky po koupi zkontrolujte případně vyměňte za lepší, často se zde při nízké pořizovací ceně stroje šetří.

Pokud se podíváme na samotnou vestavěnou či dodatečnou výbavu skútru, tak typickými prvky, které jsou součástí nebo mohou být namontovány na skútr, jsou zejména následující součásti či díly: 

  • Přístrojový panel – digitální (u moderních designů skútrů) nebo analogový, kde najdete veškeré potřebné údaje, jako rychloměr a palivoměr. Někdy zde mohou být i další údaje, v závislosti na výrobci, modelu a výbavě.
  • Uzamykatelný úložný prostor – ačkoliv je skútr relativně malý stroj, tak určitě zde můžete něco uložit. Ideální je uzamykatelný box, který je typicky pod sedadlem, další lze často nalézt vpředu pod řídítky.
  • Nabíjecí konektor – některé luxusnější modely skútrů mohou nabídnout i takovou záležitost, jako je možnost nabití mobilního telefonu z vestavěného nabíjecího konektoru. 
  • Štít z plexiskla – hodí se tehdy, pokud si chcete zvýšit komfort jízdy. Chráníte se tak před náporem větru, stříkající vodou a dalšími nepříznivými vlivy okolí.
  • Úchyty pro spolujezdce – v zadní části mohou být přítomny také úchyty pro zvýšení jistoty spolujezdce.
  • Opěrka pro spolujezdce – spolujezdci se může lépe sedět také při přítomnosti opěrky pro spolujezdce, opět se tak zvýší jízdní komfort.
  • ABS – moderní skútry mohou být vybaveny systémem ABS zabraňující zablokování kol při prudkém brždění. To je velmi důležité, protože u jednostopého vozidla to může znamenat rozdíl mezi tím, zda stále budete sedět na sedadle nebo už spíše ležet na zemi.

Bezpečnost na skútru

Při řízení skútru myslete také na svou vlastní bezpečnost. Tyto prvky můžeme označit v podstatě také jako nutné příslušenství, pokud nechcete mít v případě problémů zbytečné zranění. Faktem je, že lidé mají někdy tendenci moto oblečení na skútru podceňovat. Také skútr je ale dopravní prostředek, který dokáže vyvinout rychlosti ke 100 km/h a z toho plyne, že je potřeba: 

  • Helma – povinný prvek výbavy a rozhodně nespoléhejte na „nějakou helmu“ ze supermarketu, ale dejte si na výběru záležet.
  • Bunda – nemusíte se hned oblékat do kůže, vhodný kompromis pro jízdu na skútru je textilní bunda. Ta by měla mít chrániče loktů a ramen.
  • Kalhoty – nejjednodušší je zvolit klasické džíny, doporučuje se ale kevlarové džíny s chrániči kolen, které zmírní následky pádu.
  • Obuv – pevná obuv je základ, ideálně s ochranou kotníků.

Myslete také na povinnou výbavu skútru, kde je zejména nutnost mít lékárničku, kdy existuje tzv. motolékárnička, která se vám i do skútru pohodlně vejde. Dále je to reflexní vesta a nic dalšího dnes již nepotřebujete. Volitelně si můžete vozit věci jako je sada na lepení defektu, svíčka, pojistka, žárovky apod.

Nejznámější výrobci skútrů

Výrobci skútrů patří často také mezi výrobce klasických motorek, případně automobilů. Jsou mezi nimi ale také výrobci, kteří se na skútry přímo specializují. Vybírat si tedy můžete poměrně z široké nabídky velmi známých značek.

Skútry Honda

skútry Honda

Japonského výrobce motocyklů a další techniky zná bezpochyby každý. V portfoliu má také skútry. Firma nabízí na trhu široké spektrum modelů, kdy některé obstojí i na delších cestách. Honda Super Cup C100 je dokonce nejprodávanějším motorovým vozidlem na světě vůbec, zejména pro svou spolehlivost a hospodárnost. Vyrábí se od roku 1958 a v roce 2017, tedy o 60 let později, se vyrobil 100miliontý Super Cub. 

Skútry Kentoya

skútry Kentoya

Specialistou na skútry je tato německá značka. Byla to jedna z prvních firem, která se na přelomu 80. a 90. let minulého století začala věnovat výrobě a prodeji levných skútrů. V Česku je to jedna z nejprodávanějších značek, protože zde své zázemí má už přes 25 let, ale je to také cenovou dostupností nabízených modelů. Získat můžete například také prodlouženou záruku na motor.

Skútry Yamaha

skútry Yamaha

Japonská značka, která je známá po celém světě a je také tradičním výrobcem skútrů. Aktuálně mají širokou a pestrou nabídku, kde nechybí ani velké množství kvalitních doplňků ke skútrům, jako jsou značkové moto oblečení a přilby. Skútry se vyznačují vysokou kvalitou a spolehlivostí, jak je pro japonského výrobce typické. Můžete využít široké sítě autorizovaných prodejců i možnosti vypůjčení skútru.

Skútry Peugeot

skútry Peugeot

Ačkoliv tuto francouzskou značku máte dnes jistě zafixovanou jako výrobce automobilů, vyrábí také motocykly, mopedy a skútry a má v tom poměrně dlouhou tradici. Skútry se zde vyráběly už na začátku minulého století a z linky tehdejší fabriky Société des Automobiles Peugeot vyjelo hned několik slavných modelů. Jak je pro Francouze typické, u dnešní produkce skútrů zde najdete především důraz na pohodlné svezení.

Skútry Vespa

skútry vespa

Hledáte-li pravý italský skútr s důrazem na design, tak je tady značka Vespa, která je mezi skútry rozhodně legendou. Založena byla po 2. světové válce a své jméno si vydobyly nejen v mateřské Itálii, ale také v západní Evropě jako takové. Dnešní nabídka skútrů čítá hned několik modelových řad, kde každá nabízí to nejlepší řešení pro konkrétního zákazníka. Vždy záleží zejména na vašich potřebách, ale jistě si zde vyberete.

Skútry Piaggio

skútry Piaggio

Italská skupina Piaggio nese jméno zakladatele slavných skútrů Vespa, kterým byl Enrico Piaggio. Také skútry Vespa jsou součástí této skupiny. Jelikož se jedná o tradičního výrobce skútrů, tak zde můžete hledat maximální kvalitu produkce, a také dobře známý jednotný italský design, tolik typický nejen pro italské skútry. Pokud tedy toužíte mít doma v garáži italský skútr, je to jedna z vhodných možností.

Skútry Kawasaki

skútry Kawasaki

Japonská firma byla založena už v roce 1896, přičemž jejím hlavním sortimentem jsou motorky, čtyřkolky, vodní skútry, ale také lodě, kolejová vozidla a letadla. Přes padesát let jsou na trhu také její skútry, i když je značka známá spíše pro ďábelské jednostopé stroje s „trochu“ větším výkonem. Skútry od Kawasaki se každopádně vyznačují typickou japonskou spolehlivostí a prověřenou kvalitou, za kterou je dlouholeté know-how.

Cenové relace skútrů

Velkou výhodou skútrů, o které jsme již hovořili výše v rámci našeho průvodce výběrem, je nepochybně jejich cenová dostupnost. Tedy aspoň ve srovnání s jinými motorovými vozidly, které slouží k osobní přepravě. Také skútry se však mohou cenově poměrně významně lišit, přičemž si můžeme v rámci toho rozdělit tyto stroje do několika základních cenových kategorií: 

  • Do 50 000 Kč – v základní cenové skupině jsou zastoupeny samozřejmě ty nejlevnější, nejslabší a výbavou nejchudší stroje. Nejčastěji se v této kategorii setkáte s městskými skútry do 50 ccm, pokud se jedná o modely s objemem motoru 125 ccm, tak tady půjde hlavně o čínské značky, ale také základní modely od známějších výrobců, nejste-li přehnaně nároční. Pozor si zde dejte hlavně na čínské napodobeniny známých značek. Tato cenová kategorie je vhodná zejména pro ty z vás, kdo nechce za skútr utratit mnoho peněz, zejména z toho pohledu, že jej třeba nevyužívá tak často nebo jezdí pouze krátké vzdálenosti po rovině. 
  • Od 50 000 do 100 000 Kč – v této ceně budete vybírat, pokud už vám jde o kvalitnější, výkonnější a bytelnější stroj, který něco vydrží. V této ceně už můžete také vsadit na osvědčené značky, kde máte jistotu deklarovaného výkonu a nějaké elementární záruky spolehlivosti a delší životnosti. Jedná se o ideální cenové rozpětí pro nejlepší volbu v poměru ceny a výkonu u modelů s kubaturou 125 ccm. V této ceně už objevíte také elektrický skůtr, i když je jasné, že spalovací motory stále mají převahu. 
  • 100 000 Kč a více – tato cenová kategorie jednoznačně odpovídá skútrům do 125 ccm v nejvyšších výbavách a modelových řadách. Najdete zde řešení bez kompromisů v rámci kategorie a je určeno pro každého, kdo chce skutečně to nejlepší, co si zde lze pořídit. Důležité je zvážit vždy smysluplnost takové investice, takže tyto skútry se vyplatí zejména těm, kdo plánují stroj opravdu pravidelně využívat nebo vyrážet na delší cestovatelské vyjížďky, kde oceníte co nejvyšší komfort, výbavu a celkový výkon stroje při daném objemu motoru. U strojů v této kategorii hraje stále více roli také vzhled.

Nejčastější otázky při výběru skútru

Značkový skútr nebo „Čína“?

Ve snaze ušetřit je často velké dilema, zda zvolit ověřenou značku nebo pořídit čínský skútr prakticky neznámého výrobce. Z našeho pohledu je vždy lepší vsadit na značkové produkty, protože za nimi stojí léta technologického know-how, je zde vyšší předpoklad dlouhé životnosti a samozřejmě nijak nekulhá bezpečnost nebo kvalita výroby. U čínských výrobků sice zaplatíte méně, ale nakonec vás to může vyjít dráž, pokud skútr zkrátka nevydrží, co jste čekali. Také často neodpovídají reálné výkony těm na papíře a problémů je celá řada. Určitě se pak vyhněte čínským kopiím známých značek, na které natrefíte pravděpodobně z druhé ruky, proto je dobré si při nákupu přizvat někoho, kdo je znalý věci.

Nový skútr nebo z bazaru?

Předchozí otázka hodně souvisí i s tímto dilematem, které často zájemce o skútr řeší. Pokud se podíváte na bazary, tak se zde prodávají hlavně kvanta skútrů relativně zánovních skútrů neznámých značek z Číny, a to ze zřejmých důvodů – majitelé se jich chtějí zbavit. Skútrů od kvalitních ověřených značek je zde mnohem méně, případně jsou to stroje již s velkým nájezdem. Pokud už se rozhodnete kupovat v bazaru, vždy musíte řešit stav vozidla, a to jak po motorické stránce (zda netečou provozní kapaliny apod.), zkontrolovat podvozek, kola a krk řízení, dále brzdy a destičky a spoustu dalších detailů, které vás ještě mohou zajímat. Pokud se pak stejně nakonec něco záhy pokazí, vše řešíte na své náklady. Při koupi nového skútru nic z toho neřešíte a ještě máte záruku. Z tohoto pohledu i malé nabídky kvalitních skútrů na bazarech, je volba vcelku jasná.

Kde koupit nový skútr?

Pokud kupujete nový stroj a chcete mít jistotu, že o vás bude maximálně postaráno, je ideální zvolit síť autorizovaných prodejců konkrétní značky. Zde někdy umožňují také zapůjčení stroje nebo samozřejmě vyzkoušení stroje před samotným rozhodnutím o koupi. Také vám zde nepochybně dokáží kvalifikovaně poradit a nasměrovat vás k nejlepší volbě při vašich požadavcích v rámci sortimentu značky. Pokud si chcete porovnat ceny jednotlivých modelů u různých prodejců, je zase vhodné zavítat na srovnávač zboží Heureka, kde se mimo jiné můžete podívat na uživatelské recenze a praktické zkušenosti s konkrétními modely skútrů.

Zajímavé zdroje

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%BAtr

O autorovi

Komentáře k článku

Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.


Přidejte svůj komentář

Všeuměl.cz
Logo